9 marraskuun, 2018 |

Kuntoutusyrittäjien Lounaswebinaari tallenteena – aiheena Kelan kilpailutus: Miten eteenpäin?

Suomen Kuntoutusyrittäjät ry järjesti kaikille avoimen maksuttoman, tunnin mittaisen LOUNASWEBINAARIN perjantaina 9.11.2018 klo 12 – 13.

Voit katsoa videotallenteen webinaarista tästä

Tarjolla on ajankohtaista tietoa Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen kilpailutuksen päätöksistä – miten tästä eteenpäin. Asiantuntijana lakimies Juhani Saarinen, mukana myös toiminnanjohtaja Leila Salonen ja kehitysjohtaja Susanna Antikainen.

Klo 12.00 – 12.05 Leila Salonen:

Kelan kilpailutus oli epäonnistunut, 80 % hinta / 20 % laatu:

• perustui Aalto-yliopiston syyllistävään raporttiin, jossa vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen kilpailutuksen hankinnan kehittämiseksi esitettiin mm., että
      • hyväksytään tarjouksista ainoastaan edullisimmat, jolloin tuottajille syntyy kannuste alentaa hintojaan
      • vähimmäisstandardin ylittävistä laatukomponenteista voidaan luopua ja siirtyä voimakkaammin hinnalla tapahtuvaan kilpailuun
      • aktivoidaan asiakkaita palveluntarjoajien vaihtamisessa, jolloin tuottajat saadaan kilpailemaan laadulla

Kuntoutusyrittäjien toimenpiteet:

• jo keväällä teimme Kelalle tiettäväksi sen, että tämä kilpailutus ei ole hyvä kilpailutus vaativaan lääkinnälliseen kuntoutuksen hankintaan.
  • 22.10.2018 terapialiittojen yhteinen, hankintapäätöksiä koskeva vaatimus Kelan johdolle, ratkaisuksi esitimme hankintaoikaisun tekemistä.
  • 24.10.2018 Kelan hankintapäällikkö vastasi: ei perusteita hankintaoikaisulle
  • 2.11.2018 uusi yhteinen vaatimus Kelan johdolle, vaadimme Kelan johdon vastausta. Vastausta ei ole vielä tullut.

Kenelläkään ei nyt syytä henkselien paukutteluun!

• Niillä, jotka eivät saaneet Kela-sopimusta, on nyt hätää ja ahdistusta, miten selvitä eteenpäin.
  • Meidän Kuntoutusyrittäjien ja kaikkien yhdessä on nyt oltava yhteisvastuullisina tukena niille, joilla on huoli tulevaisuudesta. Tämä on yhteinen kriisi, johon yhdessä haemme vielä Kelalta ratkaisua. Ratkaisu mielestämme edelleenkin on hankintaoikaisu.

Kuntoutusyrittäjien seuraavat jäsenwebinaarit:

• keskiviikkona, 21.11.2018 klo 17 – 20; livenä ja webinaarina
    • aiheena kaikki ajankohtaiset asiat
  • joulukuussa, sen jälkeen kun Kela on julkaissut uuden, täydentävän lasten ja nuorten fysioterapian ja toimintaterapian vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen kilpailutuksen, mahdollisesti viikolla 50, joka on 10.12. alkava viikko.

Klo 12.05 – 12.10 Susanna Antikainen:

• terveiset Kelan keskustelutilaisuudesta; lasten ja nuorten täydentävä kilpailutus joulukuussa

Klo 12.10 – 12.40: Juhani Saarinen:

o   Alihankintasopimuksella lisää liiketoimintaa

• kenen kanssa voin tehdä alihankintasopimuksen?
    • miten sopimus tehdään?
    • mistä sovitaan?

Klo 12.40 – 13.00: Juhani Saarinen:

o   Suorahankintapäätös

• kuka voi hakea?