9 heinäkuun, 2018 |

Parempi sote ei synny odottamalla, panostetaan palveluseteliin

Sote-uudistuksen viivästyminen jälleen kerran aiheuttaa hämmennystä kaikissa osapuolissa. Poliitikkojen päättämättömyyden ei kannata antaa jähmettää sote-palvelujen kehitystyötä kunnissa, kuntayhtymissä tai maakuntavalmistelussa. Sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuuden parantaminen sekä asiakaslähtöisten lähipalvelujen tarjoaminen on täysin kuntien ja kuntayhtymien omissa käsissä.

Tämä onnistuu lisäämällä olemassa olevien palveluseteleiden käyttöä ja ottamalla käyttöön uusia. Palvelusetelilaki on voimassa olevaa lainsäädäntöä, jonka avulla asiakkaan valinnanvapautta sekä vanhusten ja eritysryhmien itsemääräämisoikeutta voidaan vahvistaa heti. Esimerkkejä toimivista seteleistä on Suomessa jo satoja. Kehitystyötä ei tarvitse aloittaa tyhjästä, vaan mallia kotipalvelujen, kuntoutuksen, silmäterveyden ja terveyspalvelujen palveluseteliin voi ja kannattaa kysyä muista kunnista. Ensimmäiseksi voi ottaa yhteyttä vaikka yrittäjäjärjestöön, lupaamme olla avuksi.

Avaintekijöitä onnistumisessa ovat hyvä tuotteistus, oikeudenmukainen arvonmäärittely, julkisen sote-järjestäjän oman henkilökunnan perehdyttäminen ja yhteistyö yrittäjien kanssa. Saatujen kokemusten perusteella palveluseteliin ovat tyytyväisiä niin kunta, kuntalaiset kuin yrittäjätkin. Kustannukset ovat pysyneet kurissa, palvelujen laatu ja saatavuus ovat parantuneet. Lisäksi paikallinen elinvoima on vahvistunut, kun ovia on avattu yrittäjyydelle.

Mikael Pentikäinen
toimitusjohtaja
Suomen Yrittäjät

Leila Salonen