3 joulukuun, 2020 |

Sote-alan yrittäjät kertovat alan ahdingosta: Satoja poissaoloja ja suojavarusteista mittavat lisäkulut

Koronaviruksen torjuminen sosiaali- ja terveysalan yrityksissä ja järjestöissä aiheuttaa mittavia lisäkustannuksia. Erityisesti kuntoutus- ja hoiva-alan toimijat ovat joutuneet kantamaan raskaat kustannukset turvallisuuden varmistamiseksi.

Jo yli 38 vuotta alalla toiminut fysioterapiayritys Keravan lääkintävoimistelu Oy:n kustannukset ovat kasvaneet hurjasti korona-aikana. Suojainten lisäksi henkilöstöön liittyviä kuluja aiheuttaa työntekijän määrääminen varotoimena pois asiakastyöstä. Syitä ovat olleet muun muassa Koronavilkun hälytys, flunssaoireet, koronatestiin pääsyn odotus ja alkuvuonna matkalta palaavien karanteenit. Myös koronatestien hinnat työnantajille kaikkine kuluineen ovat todella korkeat, useita satasia työntekijä kohden.

– Asiakkaiden hoitaminen on yrityksessä nyt tärkeintä, sillä niin moni jäi keväällä pitkäksi aikaa ilman kuntoutusta. Se näkyy ihmisten toimintakyvyssä. Meillä on kuitenkin todella paljon poissaoloja. Kun on poissaoloja, täytyy joko yrittäjänä itse venyä, taikka etsiä sijainen, listaa Keravan lääkintävoimistelun toimitusjohtaja Terhi Enjala.

– Joihinkin tarpeisiin on saatu sijaisia, mutta esimerkiksi tiettyjen vammojen hoitoon kykeneviä sijaisia ei löydy. Työntekijöiden muutkin oireet kuin hengitystieoireet ovat nyt terapiayrityksessä kasvaneet, koska tilanne on tosi pitkään ollut kuormittava. Jaksaminen on koetuksella, ja se näkyy työntekijän terveydessä. Äkillisen poissaolon ajalle täytyy järjestellä työn uudelleen, etsiä sijainen ja maksaa myös hänelle palkka sivukuluineen, mainitsematta edes perehdytysjaksoa ja koulutusta joka uudelle sijaiselle tulee myös järjestää, toteaa Enjala.

Poissaolot lisääntyneet merkittävästi

Kotiin tuotavia sosiaali- ja terveyspalveluja tarjoava yritys Debora on myös kohdannut koronan aiheuttaman ahdingon. Debora toteuttaa yli miljoona kotikäyntiä vuodessa sadan kunnan alueella. Koronapandemian aikana henkilöstön poissaoloja on ollut merkittävästi normaalitilannetta enemmän johtuen karanteeneista, testitulosten odottelusta sekä varmuuden vuoksi vähäisten oireiden takia poissaoloista. Ylimääräisiä poissaoloja päiviä on ollut jopa toista tuhatta. Poissaolojen pituudet ovat myös vaihdelleet merkittävästi.

– Meidän alallamme työntekijöiden poissaolot on korvattava käytännössä aina sijaisella. Poissaoloista aiheutuu yritykselle vähintään kaksinkertaiset henkilöstökulut, sillä usein korvaavan resurssin hankkimiseen liittyy hälytyskorvauksia tai ylityökorvauksia, ja lisäksi sijaisten hankkiminen sekä töiden mahdollinen uudelleenjärjesteleminen aiheuttaa ylimääräistä hallinnollista työtä ja sitäkin kautta lisäkuluja, listaa Deboran asiakkuus- ja myyntijohtaja Elisabeth Ritola.

Koronapandemian aiheuttamat lisäkulut sote-alan toimijoille ovat olleet todella mittavat, Deboran tapauksessa useita satoja tuhansia euroja. Lukuun sisältyy suojavarustehankintoja sekä poissaoloja ja karanteeneja. Ministeriö on luvannut, että suojavälinekulut korvataan myös yksityisille toimijoille, mutta näin ei käytännössä ole tapahtunut. Kustannuslisäysten ohella on ollut myös liikevaihdon menetyksiä, kun asiakkaat ovat peruneet sovittuja palvelukäyntejä ja kokonaisia tiimejä on asetettu karanteeniin.