6 helmikuun, 2019 |

Vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen kilpailutuksen seuraukset

Toimialamme yrityksissä eletään edelleenkin viime keväisen Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen kilpailutuksen jäljiltä erittäin haastavia aikoja. Kuntoutusyrittäjien jäsenistä 30 % jäi ilman Kela-sopimusta. Järkyttävintä tämä on tietenkin niille, joiden yritys oli toiminnassaan keskittynyt ainoastaan Kela-asiakkaisiin ja luotti siihen, että tarkkaan Kelan standardit täyttämällä jatkokaudellekin pääsee. Kuntoutusyrittäjien tekemän kilpailutusta koskevan jäsenkyselyn perusteella 30 % jäsenkyselyymme vastaajista on nyt sopeuttamistoimien edessä; yritetään löytää uutta liiketoimintaa, etsitään työtä muualta, vältetään työllistämästä uusia henkilöitä ja vältetään investointeja, varhaistetaan eläköitymistä, yritetään myydä yritystä jne. Lisäksi vastaajista 7 % on jo joutunut lomauttamaan ja 13 % irtisanomaan henkilökuntaansa.

Kela-sopimuksen saaneet yritykset ovat kelpo ammattilaisia, sitä ei kukaan kiistä eikä siitä ole kysymys nyt syntyneissä ongelmissa. Kysymys on siitä, miksi Kelan kilpailutuksessa pudotettiin satoja korkeatasoista vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta tuottavia palveluntuottajia pois palveluntuottajalistalta ja samalla katkaistiin terapeuttien ja kuntoutusasiakkaiden jopa vuosikymmenien pituisia terapiasuhteita?  Miksi asiakas edellä-ideologiaa poljettiin, miksi kuntoutujan valinnanvapautta rajattiin?

Mitä seuraavaksi?

Kelan epäonnistunut kilpailutus on ilman sopimusta jääneissä yrityksissä saanut aikaan suurta taloudellista ahdinkoa; irtisanomisia, lomautuksia, konkurssin uhkaa ja yritysten lopettamisia. Miten tästä selvitään eteenpäin?

Tammikuun lopussa Kelan pääjohtaja Elli Aaltonen kutsui lopultakin Kuntoutusyrittäjät ja muut terapialiitot keskustelemaan syntyneestä tilanteesta. Vaatimaamme laajaa hankintaoikaisua ei tule, meille sanottiin. Kela työstää rekisteröitymismenettelyyn siirtymistä, mikä samalla poistaisi hankalat kilpailutukset. Kela selvittää vielä asettamaansa rekrytointikieltoa lähettämällä terapialiitoille asiaa koskevan kyselyn. Kela tutkii, selvittää, ohjeistaa, parantaa prosessejaan, lupaa kuulla palveluntuottajia paremmin jatkossa– kaikki tuo on hyvää, mutta ei auta yhtään nyt käsillä olevassa kriisitilanteessa.

Kuntoutusyrittäjät on päättänyt lähettää Kelan kilpailutuksesta kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle. Kantelun sisällöstä Kuntoutusyrittäjät tiedottaa tarkemmin jäsenistöään.

Pysytään yhdessä – yhdessä ollaan vahvempia kaikissa tilanteissa!

Ahdistus on saanut aikaan hermojen kiristystä. Se on luonnollista ja ymmärrettävää. Kelan epäonnistunut kilpailutus on kaiken tuskan syy ja seuraus. Mutta nyt jos koskaan meidän on oltava vahvoja ja pysyttävä tiukasti yhdessä. Olemme samassa veneessä myrskyävällä merellä, nyt on katsottava samaan suuntaan ja soudettava samaan suuntaan!

Yhdessä ollaan vahvempia kaikissa olosuhteissa. Yhdessä pysymällä selviämme tästä ja tulevistakin haasteista. Haemme edelleen kilpailutuksen aiheuttamiin ongelmiin ratkaisua. Samaan aikaan valmistaudumme myös kevään eduskuntavaaleihin tuomalla kuntoutusasioita esiin eduskuntavaaliehdokkaille. Lisäksi seuraamme tarkkaan sote- ja maakuntauudistuksen vaiheita eduskunnassa. Tuleeko uudistusta vai ei – kukaan ei vielä tiedä. Toteutuessaan uusi sote-malli antaisi kuntoutusyrittäjille paljon uusia mahdollisuuksia, vaikka haasteitakin on toki tunnistettavissa. Uusi toiminnanjohtajamme Hanna-Kaisa Järvi on nyt ottanut ohjat käsiinsä ja vie meitä osaamisellaan vahvasti eteenpäin tänä muutosten keväänä.

Suomen Kuntoutusyrittäjät ry tekee kaikkensa kuntoutusyrittäjyyden eteen. Kaikki lailliset keinot käytetään ja periksi ei anneta.

Leila Salonen, Suomen Kuntoutusyrittäjien toiminnanjohtaja 14.1.2019 saakka