Kelan sopimushallinnassa ruuhkaa

Kelan sopimushallinnassa ruuhkaa – jäseniltä pyydetään malttia
Lähestyimme jäseniltä tulleen palautteen johdosta Kelaa erityisesti vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapioiden sopimushallinnan ruuhkista. Kela totesi ruuhkat todeksi ja kertoi työskentelevänsä niiden purkamiseksi. Yrityksille Kela suosittelee ohjeiden seuraamista hakemusten lähettämisessä, ja että ilmoituksia lähetettäisiin asiakohtaisesti vain yksi.
Kelalle ennalta ilmoitettavia ja hyväksytettäviä muutoksia ovat esimerkiksi terapeuttien lisäämiset, poistamiset ja henkilöstömuutokset pisteytyksineen, sekä yritysjärjestelyt, sopimusten siirrot ja liiketoimintakaupat. Voipa joskus muutospyynön aiheena olla yrittäjän eläköityminenkin.
Kela toteaa vastuaksessään, että terapiamuutoksiin liittyvissä palveluissamme on tällä hetkellä ruuhkaa. Kela vahvistaa laittaneensa ruuhkista jo muutama viikko sitten tiedon automaattisesti lähteviin vastaanottokuittausviesteihin, jotta palveluntuottajat tiedostaisivat asian. Kela toivoo pääsevänsä jo lähiaikoina poistamaan tuon väliaikaisen tiedon.
Kelalla ei ole sopimusmuutosten käsittelyssä erillisiä määräaikaoja, vaan muutospyyntöjä käsitellään saapumisjärjestyksessä. Muutosilmoituksia käsitellään Kelan mukaan päivittäin monen henkilön toimesta. Kela pyrkii myös siihen, että mikään alue ei ruuhkaudu toistansa enemmän ja että alueiden käsittelyaikojen tilanteita tarkastellaan siksi päivittäin. Kela kertoo myös priorisoineensa nämä muutoksiin liittyvät tehtävät tällä hetkellä ihan kärkeen ja siirtäneensä myöhemmäksi monia sellaisia tehtäviä, joilla ei ole välitöntä vaikutusta palvelujen toteuttamiseen. Kela pyrkii siihen, että muutosten käsittelyajat eivät venyisi nyt vallitsevassa ruuhkatilanteessa kohtuuttomiksi.
Kelan ohjeet hakemusten käsittelyn jouduttamiseksi
Kela totaa, että yleisesti on hyvä tiedostaa se, että kaikki muutokset eivät ole samanlaisia. Osa muutostapeista vaatii tarkempaa selvittelyä, useita yhteydenottoja palveluntuottajiin ja pyydettyjen tietojen odottelua jne., mitkä omalta osaltaan hidastavat käsittelyä. Tällaisista syistä johtuen yksittäisten hakemusten käsittelyajoissa voi vaikuttaa olevan eroja.
Kela pyytää hakemusten jouduttamiseksi huomioimaan, että:
- Muutostarpeet tulisi ilmoittaa ajoissa, ei siinä vaiheessa kun muutos pitäisi olla jo toteutuksessa. Yrityskaupoissa muutosaika on esimerkiksi oltava vähintään kolme kuukautta etukäteen.
- Muutospyynnöissä asiat olisi kerrottava mahdollisimman selkeästi ja kaikki tarvittavat tiedot liitteineen toimitettaisiin samalla kerralla, jotta tarpeettomilta lisätietopyynnöiltä vältyttäisiin.
- Huomioittehan ennen ilmoituksen lähettämistä Kelan ohjesivun: Muutoksista ilmoittaminen | Kumppanit | Kela Ohjeiden noudattaminen on tärkeää, jotta päätökset saadaan tehtyä nopeasti.
- Samasta asiasta ei kannata laittaa useampia viestejä (eikä myöskään useampaan eri paikkaan), koska tällöin tietoja joudutaan kokoamaan Kelan päässä yhteen ja sopimaan ilmoituksen käsittelystä useamman käsittelijän kesken. Tämä saattaa omalta osaltaan viivästyttää muutostarpeen käsittelyä.
Kela pyytää palveluntuottajilta malttia ja ymmärrystä, että muutospyyntöjä on paljon ja tilanteet saattavat välillä ruuhkautua, kuten tällä hetkellä.
Kela haluaa vielä erikseen korostaa, että Kelalle on ensiarvoisen tärkeää, että he kohtelevat palveluntuottajia tasapuolisesti ja että muutospyynnöt käsitellään saapumisjärjestyksessä.
Kela uskoo vahvasti siihen, että tällaisista hetkittäisistä ruuhkatilanteista selvitään hyvällä yhteistyöllä ja maltilla.
Sopimusmuutoksista keskusteluapua jäsenneuvonnasta
Kuntoutusyrittäjät kannustaa jäseniä huomioimaan Kelan ohjeet ennen hakemusten käsittelyä, mutta mikäli haluatte keskustella muutosilmoituksista, muutostarpeista tai Kelan antamista ohjeista etukäteen ennen muutosten sähköpostittamista Kelaan, voitte aina olla yhteydessä myös kuntoutusyrittäjien jäsenneuvontaan!
Seuraava Kelan iso kilpailutus on tulossa luultavasti alkuvuonna 2026
Sopimusmuutosten hallinta on yksi syy sille, miksi Kela on luopumassa nykyisestä mallistaan kilpailuttaa terapiahankinnat hinnan ja laadun painoarvoilla. Jatkossa Kela tulee ilmoituksensa mukaan sisällyttämään laadun palvelukuvaukseen kaikkia terapiapalveluntuottajia koskevaksi, eli hinta (ja kenties palvelun alueellinen saatavuus) määrää kilpailutuksen sataprosenttisesti.
Kela ilmoitti 20.2.2025 tiedotteessaan käyttävänsä vuoden 2026 vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen optiokauden. Tämä tarkoittaisi sitä, että seuraava Kelan kilpailutus tulee todennäköisesti alkuvuodesta 2026. Poikkeuksen tästä muodostaa ylle linkatulle sivulle kerrottu maininta keskisen vakuutuspiirin yksilöratsastusterapiasta (toimintaterapia) sekä samaisen vakuutuspiirin neuropsykologisesta kuntoutuksesta, jotka tullaan kilpailuttamaan tänä vuonna ensi vuodelle uusiksi.
Kuntoutusyrittäjät on osallistunut ja osallistuu jatkossakin Kelan kanssa vuoropuheluun tulevasta kilpailutuksesta, jotta tulevasta hankinnasta saataisiin jäsenyritysten kannalta mahdollisimman toimiva ja tarkoituksemukainen.
Kelan hankintauudistus ja 2026 optiokauden käyttö oli yksi jäsenisivuilta tallenteena löytyvän 27.2.2025 järjestetyn ajankohtaiswebinaarin aiheista.