Kotopro: Kuntoutusteknologialla tehokkaammin tuloksia
Kuntoutusteknologia tekee tulosten tekemisestä vaivattomampaa
Kuntoutus on keskeistä, mutta silti monet jäävät vaille tehokkaan kuntoutuksen tuomia etuja. Ehkä asiakas ei tee suunniteltuja harjoituksia tai kuntoutuksen toteuttaminen on resurssien vuoksi haasteellista. Onko niin, että vanhenevassa Suomessa ei tulevaisuudessa riitä resurssit tehokkaaseen kuntoutukseen?
Meillä on kuntoutuksen apuna teknologiaa.
Kuntoutusteknologiaa on tutkittu ja siitä on saatu lupaavia tuloksia. Tälläkin hetkellä on meneillään kokeiluja, joissa suomalaiset kuntoutujat pääsevät kokeilemaan teknologian vaikutusta kuntoutusprosessiin. Uskomme, että helppokäyttöinen teknologia on avainasemassa toimintojen tehostamisessa niin, että kuntoutuksen laatu ei kärsi. Päin vastoin teknologialla voidaan helpottaa yhteydenpitoa kuntoutujan ja kuntouttajan välillä, jolloin korjaavat liikkeet saadaan tehtyä mahdollisimman pian. Myös moniammatillisen työryhmän työskentely on mahdollista. Lue lisää Oskari Möröstä ja moniammatillisesta yhteistyöstä.
Raha ja resurssit tulevat usein puheeksi sosiaali- ja terveysalasta keskusteltaessa. Tehokkuus vaatimukset kasvavat ja kuntoutukseen eivät kaikki pääse, jotka sitä tarvitsisivat. Teknologian avulla olisi mahdollista tehdä tehokkaita ratkaisuja, joissa kuntouttaminen olisi tuloksellisempaa, mutta mikä estää meitä?
Toistojen ja harjoitteiden tekeminen jää usein kuntoutujilta vähemmälle, kun mitä aito kuntoutuminen vaatisi. Kuntouttaja ei voi kuitenkaan olla vahtimassa asiakkaitaan 24/7. Mikä avuksi?
Ajantasainen ja seurattava mittaristo auttaa kuntouttajaa seuraamaan asiakkaan tekemää ohjelmaa. Jos esimerkiksi huomataan, että harjoitteet tehdään väärin tai ne jätetään kokonaan tekemättä, on kuntouttajalla mahdollisuus muistuttaa kuntoutujaa harjoitteiden tärkeydestä heti.
Teknologia ei korvaa arvokasta ammattitaitoa, mutta se on oiva apuväline onnistuneisiin tuloksiin. Suunnitelmat ja tavoitteet eivät tule valmiina, mutta analysoinnin välineeksi on usein hyvä käyttää teknologiaa, jolloin asiat eivät jää pelkän mutu -ajattelun varaan. Hoito ei tapahdu pelkän teknologian kehittymisen seurauksena. Siksi on tärkeää pitää omasta osaamisestaan huolta ja pohtia, miten itse voisin kehittää toimintaani, jotta asiakkaani kuntoutuisivat yhä paremmin.