Kuntoutus kouluissa loppuvuonna 2024
Kuntoutus kouluissa 2024
Kuntotusyrittäjien marraskuussa tekemä kantelu herätti keskustelua terapeuttien suhteesta kouluihin ja terapeuteilta mahdollisesti perittävään vuokraan. Kuntoutusyrittäjien saaman tiedon mukaan vuokra-aikeita on ollut muuallakin, mutta niistä on nyttemmin peräydytty.
Kuulumisia eri kunnista
Lähetimme kantelun tiedoksi Suomen suurimmille kunnille, jotka ovat samalla myös suurimpia perusopetuksen järjestäjiä. Näistä Helsingin kaupunki vastasi meille, että he eivät peri lakisääteistä palvelua tuottavilta terapeuteilta kouluissa vuokria tai muita maksuja.
Kuntoutusyrittäjät otti jäsenyritysten yhteydenoton johdosta yhteyttä myös Lempäälän kuntaan ja tarkemmin sen perusopetuksesta vastaavaan lautakuntaan. Lautakunnan 10.12.2024 pitämän kokouksen pöytäkirjasta ilmenee, että terapeuteilta perittävistä maksuista on keskusteltu ympäryskuntien kanssa, mutta maksuja ei kuntoutuksen järjestäjiltä peritä. Maksuja on Kuntoutusyrittäjien saaman tiedon mukaan harkittu myös läheisen Nokian kunnassa, mutta vastaavaa lautakunnan päätöstä ei ole vielä heiltä tiedossa.
Tällä hetkellä ainoa Kuntoutusyrittäjien tiedossa oleva kunta, jossa ulkopuolisilta terapeuteilta aiotaan lautakunnan päätöksen perusteella periä maksuja, on Kotkan kaupunki, joka on tehnyt maksuista lautakunnassaan päätöksen. Päätöksestä on seurannut alueella keskustelua, ja sitä on käsitelty myös mediassa (29.11.2024 juttu Kymen sanomien maksumuurin takana). Myös Kuntoutusyrittäjien juristi antoi lyhyen kommentin aiheesta Kymen sanomille.
Kuntoutusyrittäjien saaman tiedon mukaan maksupäätökselle on uudelleenkäsittelypaineita myös Kotkassa, joskin asian mahdollinen jatkokäsittely siirtynee joulun vuoksi ensi vuoden puolelle. Kotkan lautakunnan päätös oli se, josta Kuntoutusyrittäjät teki marraskuussa kantelun Etelä-Suomen aluehallintovirastolle.
Koulut ja terapeutit yhdessä turvaamassa lasten toimintakykyä
Toivomme, että niin Kotkassa kuin muuallakin kunnissa tunnistetaan ennen kaikkea terapeuttien hyödyt oppilaiden toimintakyvyn parantamisessa. Sekä terapeuteilla että kouluilla on yhteisenä tavoitteena, että lapsista ja nuorista kasvaa mahdollisimman toimintakykyisiä kansalaisia. Perusopetus ja terapia eivät sulje toisiaan pois, vaan täydentävät toisiaan. Yleensä terapian hyödyt opetukselle tunnistetaankin hyvin kouluissa, mutta aina tieto hyvistäkään asioista ei välttämättä kantaudu kunnan hallintoon asti. Näin ollen terapeutit saatetaan joskus voimavaran sijaan nähdä tuntemattomana lisätehtävänä, jonka hyötyjä oppilaille ei tunnisteta.
Kannustamme päätöksentekijöitä kysymään tarvittaessa alueen terapeuteilta, mistä heidän antamastaan terapiassa on lopulta kyse, ja miksi sillä on lapsen tulevaisuuden kannalta merkitystä. Uskomme, että terapioiden ja kuntoutuksen hyötyjen tunnettavuuden lisääntyminen helpottaa koulujen ja terapeuttien välistä yhteistyötä ja sen kehittämistä. Häviäjiä kun ei tuossa yhteistyön kehittämisessä ole.