Avien hinnastopäivitys 2025

Avien hinnastopäivitys 2025
Aluehallintovirastot päivittivät Soteri-maksujensa käsittelyhintoja kaikessa hiljaisuudessa vuodelle 2025. Muutoksesta ei ole erillistä uutista avin sivuilla, mutta hinnastosivuille on päivitetty uusia hintoja. Hinnastomuutosten pohjalla on 2-3 % peruskorotus hintoihin, mutta myös suoritteiden kustannusvastaavuuteen on tehty muutoksia. Suomeksi sanottuna osan palveluista hinnat ovat nousseet ja osan laskeneet.
Avien omat hinnastot yleisimmistä maksuista löydät täältä.
Muutoksia vuoden 2025 Soteri-hinnoissa
Uuden palveluntuottajan rekisteröinti Soteriin koostuu kahdesta osiosta: palveluntuottajan (y-tunnuksen) rekisteröintmaksusta ja toiminnan sisältävän palveluyksikön rekisteröintimaksusta. Vanha palveluntuottaja pääsee yleensä halvemmalla, sillä heille riittää tyypillisesti joko osoitteenmuutosmaksu (nyt 280 €, sähköinen rekisteröinti) tai uuden palvelupisteen lisäysmaksu, joka säilyy ennallaan 220 eurossa (sähköinen Soteri-rekisteröinti).
Ethän siis lisää toimintaasi yhtään uutta palveluyksikköä, vaan käytäthän Soterissa vain ”lisää palvelupiste” -nappia, jos avaat vastaanoton uudessa osoitteessa ilman, että suljet samalla toisaalla vanhan.
1.1.2025 alkaen (eli y-tunnuksen) palveluntuottajan rekisteröinti maksaa
- toiminimiyrittäjälle 360 € (kun hakemus laitetaan vireille sähköisesti, paperilomakkeella 510 €, jota on nostettu)
- Osakeyhtiölle 750-1100 € riippuen päättäjien (hallituksen jäsen, toimitusjohtaja) määrästä. Jos yhtiön vastuuhenkilöitä on enintään kolme, on maksu 750 €. Neljällä vastuuhenkilöllä maksu on 1100 €. Neljään päädytään esimerkiksi silloin, kun yhtiöllä on kolme hallituksen jäsentä ja heistä erillinen toimitusjohtaja.
1.1.2025 palveluyksikön (eli uuden hallinnollisen ja toiminnallisen so/te-kokonaisuuden) rekisteröinti maksaa
- 680 € (sisältäen yhden palvelupisteen!) jos hakemus on laitettu Soteriin sähköisesti, ja 950 € jos hakemus on laitettu vireille lomakkeella. Tällöin toimintaan voi sisältyä vain terveydenhuoltoa tai sosiaalihuoltoa.
- Jos palveluyksikköön sisältyy sekä terveydenhuoltoa että sosiaalihuoltoa, on perustamismaksu sähköisesti vireille laitettuna 1020 € ja lomakkeella 1430 €. Jos kyseessä on kuitenkin yksinyrittäjä, saa sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisen hakemuksen laittaa vireille sähköisesti 840 eurolla.
Tyypilliselle kuntoutusalan toiminimiyrittäjälle, joka tarjoaa vain terveydenhuoltoa, on toiminimen perustamismaksu 360 € + 680 € eli 1040 €. Osakeyhtiömuotoiselle yksinyrittäjälle maksu on tyypilisesti 750 € + 680 € eli 1430 €. Osakeyhtiön kalliimpi hintaero johtuu siitä, että avi tarkastaa osakeyhtiön kaikkien vastuuhenkilöiden taustat, kun taas toiminimiyrittäjällä (yksityinen elinkeinonharjoittaja) taustatarkistus suoritetaan vain yksinyrittäjälle.
Muutosmaksut (mukana lukien muuttomaksut uuteen toimitilaan)
Vastuuhenkilön muutosmaksu alkavalta kahdelta vastuuhenkilöltä laskee aiemmasta 480 eurosta alempaan 340 euroon, jos muutos tehdään Soterissa sähköisesti.
Jos lisäät uuden palvelupisteen niin, että vanha säilyy ennallaan, maksaa uusi palvelupiste viime vuoden tapaan myös tänä vuonna 220 €.
Muut olennaiset muutokset, kuten muutokset potilastietojärjestelmiin tai asiakastiloihin (esimerkiksi yrityksen muuttaessa pois vanhoista uusiin tiloihin) nousevat jonkin verran. Sähköisesti vireille laitettu toimitilan käyntiosoitteeseen liittyvä muutoshakemus maksaa 1.1.2025 alkaen sähköisesti vireille laitettuna 280 €. Paperilomakkeella muuttohakemus maksaa 390 €. Käyntiosoitteen muutoshakemuksesta on kyse, kun toiminta jatkuu muuten ennallaan, mutta käyntiosoite vain vaihtuu toiseen.
Uutena suoritemaksuna avin hinnastoon tulee palvelualan lisääminen kahdelta alkavalta palvelualalta. Jos siis yritys lisää palveluyksikkönsä palvelupisteen palveluihin hieronnan lisäksi vaikkapa fysioterapian uutena palvelualana, tulee muutoksesta sähköisesti vireille laitettuna 390 € maksu ja paperilomakkeella 550 € maksu.
Jos siis kuntoutusyrittäjä opiskelee itselleen uuden toimialan (vaikkapa psykoterapian) tai hankkii alihankkijaksi vaikkapa lääkärin, jonka palveluita hän alkaa jälleenmyymään, kannattaa palvelualamuutoksia tehdä mieluiten samaan rahaan heti kaksi. Luonnollisesti myös yhden uuden palvelualan rekisteröinti kerrallaan on sallittua.
Miksi Soteri-maksut ovat näin korkeita?
Taustalla vaikuttaa Soteri-hakemusten jono ja hakemusten käsittelyyn sekä jononpurkuun käytettävä valtava virkatyön määrä. Hakemuksen käsittelykustannusten on maksuperustelain nojalla vastattava pääosin hakemuksesta perittäviä hakemusmaksuja. Soteri-maksuissa avin perimien maksujen olisi katettava asetuksen mukaan noin 91 % hakemuksen käsittelystä syntyvistä kuluista, eli Avi antaa todellisiin kustannuksiin nähden jopa pienen alennuksen.
Ongelma on, että aluehallintoviraston viranhaltija käsittelee kuntoutusyrittäjien Soteri-hakemuksia todella pitkään. Asetusmuistion mukaan sote-asiantuntijatyön tuntityön hinta on 89,76 € per tunti.
Näin ollen yksinyrittäjän perustamismaksusta 1040 € voidaan johtaa, että viranhaltija käyttää jokaisen hakemuksen käsittelemiseen aikaa lähes 12 tuntia. Maksujen suurusongelman syy piilee tässä työtuntimäärässä, joka on Soteri-käyttöönoton jälkeen paisunut kuin pullataikina.
Kuntoutusyrittäjät on ehdottanut Soteri-lainsäädäntöön tehtäviä muutoksia, joilla käsittelyaikaa ja myös maksutaakkaa saataisiin vastaavasti kevennettyä. Erityisesti ehdottaisimme hakemusten määrän pienentämistä sillä, että muuttohakemusten sijaan osoitteenmuutokset käsiteltäisiin vähäriskisillä aloilla, kuten terapioissa, ilmoitusluontoisesti. Tilamuutoshakemusta ei siis lähtökohtaisesti tarkistettaisi erikseen, mikäli toimiala ja palvelut pysyisivät samana. Yleensä kuntoutusalan tilamuutoksille ei ole tarkastustarvetta.
Kuntoutusyrittäjien jäsenten terapiatiloja (liiketiloja) ei ole tietojemme mukaan vuonna 2024 tarkistettu erillisellä tarkastuskäynnillä enää lainkaan.
Lisäksi ehdotamme, että Soteri-hakemuksia pitäisi voida täydentää puuttuvilta osin ilman erillistä päätöstä. Nykyisellään viranhaltijoiden työajasta kuluu iso osa siihen, että he tarkistavat, että yrittäjä on lisännyt kaikki Soterin edellyttämät päivämäärät hakemukseensa. Puuttuva päivämäärä ei estä turvallista potilastyötä, eikä sen pitäisi siksi viivästyttää myöskään hakemuksen käsittelyä ja lisätä kustannuksia.
Täyden luettelon purettavista normeista voi ladata tästä (PDF). PDF:n sivut 7-13 on kohdistettu nimenomaisesti Soteriin liittyvien normien purkamiseksi.