Esteettömyysdirektiivi saatetaan Suomessa voimaan
Mitä pitää tietää?
Kaikkien kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen palveluntuottajien, isojen ja pienten, on 1.1.2023 voimaan tulleen palvelukuvauksen mukaan pyrittävä varmistamaan asiakkaan käyttöön tarkoitettujen digipalvelujen saatavuus. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi saavutettavuuden huomioimista kotisivuja uusittaessa ja uutta kotisivupalveluntuottajaa valittaessa.
Kelan palvelukuvauksen saavutettavuusvaatimuksella tarkoitetaan etäkuntoutuksen välineitä ja palveluntuottajien verkkosivuja siltä osin, kun niillä tiedotetaan asiakkaita kuntoutuspalveluiden saatavuudesta. Toisin sanoen tieto siitä, että yritys on Kelan palveluntuottaja ja mitä palveluita yritys tuottaa, tulisi olla saatavilla kaikille käyttäjille.
”pyrittävä” tarkoittaa sitä, että ehdotonta vaatimusta ei esteettömyysvaatimuksille ole, mutta yleisesti ottaen on niin Kelan kuntoutujien kuin yritystenkin edun mukaista, että yrityksen verkkosivut ovat luettavissa mahdollisimman pitkälle ilman apuvälineitä, samoin kuin se, että etäkuntoutus onnistuu yhdenvertaisesti kaikille.
Myös muita kuin Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen palveluntuottajia kannustetaan huomioimaan verkkosivuhankinnoissaan ja etäpalveluissaan palveluiden saatavuus.
Esteettömyysdirektiivi etenee Suomessa
EU:n esteettömyysdirektiivi edellytti Suomea säätämään lakipaketin, jonka tavoitteena on lisätä esteettömien tuotteiden ja palveluiden saatavuutta ja helpottaa verkkopalveluiden yhdenvertaista käytettävyyttä.
Aluehallintovirastojen tiedotteen aiheesta voi lukea täältä.
Nyt jo voimassa oleva lainsäädäntö koskee julkista sektoria ja esimerkiksi pankkisektoria. Yksityisen kuntoutusyritysten kannalta tärkeämpää on tällä hetkellä Kelan palvelukuvauksen sanamuotoa, jonka mukaan tulee pyrkiä digipalveluiden esteettömyyteen. Vuonna 2025 voimaan tuleva laki koskee kuntoutusyrityksiä vain hyvin rajatusti, katso aiheesta seuraava otsikko.
Digipalvelulain ja yksityisten toimialojen soveltamisalasta voi lisää lukea täältä.
Mitä vuoden 2025 lakimuutos tarkoittaa kuntoutusyrityksille?
Jos yritys on mikroyritys, ei lakimuutos tarkoita välttämättä edes vielä vuonna 2025 mitään. Mikroyritykseksi lasketaan kaikki alle 10 työntekijän ja 2 miljoonan liikevaihdon tai 2 miljoonan taseen loppusumman yritykset.
Tätä suuremmat yritykset joutuvat kesäkuusta 2025 alkaen mukauttamaan joitain kuluttajille suunnattuja toimintojaan digipalvelulain mukaisiksi. Esimerkkinä vuoden 2025 saavutettavasta palvelusta voi olla verkkosivuille luotu audiovisuaalinen sisältö, jollaisia voisivat olla esimerkiksi kotikuntoutukseen liittyvät ohjevideot.
Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen palvelukuvausta noudattavien yritysten tulee kuitenkin huomioida Kelan palvelukuvauksen kohdassa 1.6 asetetut vaatimukset, joiden mukaan yritysten tulee pyrkiä esteettömyyteen. Sanamuoto ei ole kovin sitova.
Yksinkertaisimmillaan Kelan palvelukuvaus kuitenkin tarkoittaa kuntoutusyritykselle sitä, että esimerkiksi verkkosivuja uusittaessa on syytä selvittää, mikä on verkkosivujen saavutettavuuden senhetkinen taso. Tämä on toki tärkeää muutenkin: kukaan ei pidä sokkeloisista ja vaikeasti luettavista verkkosivuista.
Samoin asiakkailta kannattaa kerätä palautetta siitä, ovatko yrityksen verkkosivut heidän mielestään olleet helppolukuiset ja saavutettavat, erityisesti mikäli verkkosivuja joudutaan lukemaan tai käyttämään apuvälineiden avulla.
Lainsäädännön tarkoituksena on, että jokainen ihminen kykenee asioimaan verkossa mahdollisimman itsenäisesti, ja tämän tarkoitusperän jakavat tietysti myös Kuntoutusyrittäjien jäsenet.Tarvitseeko yritykseni saavutettavuusselosteen?
Saavutettavuusseloste on tarkoitettu lain soveltamisalaan kuuluville toimijoille, kuten julkisille virastoille ja mm. pankki- ja vakuutuslaitoksille. Saavutettavuusselosteen laatimisvelvollisuus ei siten koske yksityisiä kuntoutusyrityksiä.
Yksityinen kuntoutusyritys voi silti halutessaan laatia verkkosivuilleen saavutettavuusselosteen. Mallia ei ole kuitenkaan tarkoitettu vapaaehtoiseen täyttämiseen, joten sen vapaaehtoinen käyttäminen voi olla yksityiselle yritykselle vaikeaa. Ohjeita ja saavutettavuusselosteen malli löytyy tältä verkkosivulta. Verkkosivuilla on myös automaatti, joka laatii saavutettavuusselosteen organisaation puolesta, kunhan toimija vastaa tiettyihin kysymyksiin ensin.
Vapaaehtoinen saavutettavuusseloste voi olla vaikea laatia
Toisinaan yksityinen kuntoutusyritys voi haluta parantaa verkkopalveluidensa käytettävyyttä ja asiakasystävällisyyttä. Osa tätä laatutyötä voi olla vapaaehtoisen saavutettavuusselosteen laatiminen. Se ei ole kuitenkaan välttämättä kovin helppoa, ainakaan jos se tapahtuu edelä linkatun sivuston automaatin avulla.
Automatisoitu saavutettavuusseloste keskittyy lähinnä siihen, että organisaatio luetteloi ja perustelee sen saavutettavuusdirektiivin vastaiset toiminnot. Lähtöasetelma on yksityiselle kuntoutusyritykselle näin ollen hieman väärä, koska selosteen tai saavutettavuuden velvollisuutta ei tällä hetkellä yksinkertaisesti laissa yksityisille kuntoutusyrityksille ole. Tämä varoituksen sana on siis hyvä huomioida, ennen kuin rientää klikkaamaan selostetta.
Sinänsä kaikki mielenkiinto yrityksen verkkosivujen saavutettavuutta kohtaan on kannatettava ja hyvä ajatus. Selosteen laatimisesta ei kannata kuitenkaan yksityisen toimijan tehdä itselleen ongelmaa, koska sitä ei ole sellaiseen tarkoitettu.