15 lokakuun, 2019 |

Kuukauden kumppani: Apuvälineen käyttäjän tule-terveys – Tuetaanko sitä?

Kaupallinen yhteistyö

Apuvälineen käyttäjän tule-terveys – Tuetaanko sitä?

Fysioterapeuttina työskennellessäni, samoin kuin myös nykyisessä työssäni, olen käynyt lukuisia keskusteluja apuvälineen käyttöönottamisesta. Siitä miten apuvälineen tarkoitus on tukea ja helpottaa arjen toimintoja niin, että voimia jäisi muuhunkin kuin vain pakollisiin askareisiin.

Iloa ja hyötyä apuvälinevideoista

Ajatus, että apuvälineen tarkoitus on lisätä käyttäjänsä toimintakykyä eikä leimata häntä, on herättänyt yllättäen vilkasta keskustelua. Leimaantumisen pelko on niin suuri, että apuvälineen tuoma hyöty unohdetaan. Tähän TuleApu-hanke pyrkii vaikuttamaan liikkumisen apuvälineen käyttäjille suunnatuilla videoilla. Nämä videot esittelevät rollaattorin, pyörätuolin, sähköpyörätuolin ja sähkömopon sekä opastavat niiden ergonomiseen käyttöön. Löytyypä sieltä myös pyörätuolin käyttäjän avustajalle suunnattu video.

Videot ovat saaneet hyvän vastaanoton apuvälineen käyttäjien keskuudessa ja ovatpa apuvälinekeskuksetkin kaipailleet asiakkailleen tällaisia opastusvideoita. Videot ovat Apuvälinemessuilla nähtävissä Invalidiliiton osastolla 104 ja toki ne löytyvät myös Invalidiliiton nettisivuilta.

Uutta tietoa apuvälineen käyttäjän tuki- ja liikuntaelinterveydestä

Lehdet ja netti ovat täynnä terveyttä ja hyvinvointia käsitteleviä materiaaleja, mutta harvemmin niitä on suunnattu suoraan apuvälineen käyttäjille. TuleApu-hankkeen yhtenä tavoitteena on koota ainutlaatuinen tukipaketti juuri tälle kohderyhmälle.

Uutta tietoa apuvälineen käyttäjän tuki- ja liikuntaelinterveydestä tuodaan esille Apuvälinemessuilla järjestettävässä TuleApu-hankkeen seminaarissa ”Apuvälineen käyttäjän TULE-terveys – Tuetaanko sitä?”. Olemme saaneet paikalle asiantuntevan ja monipuolisen kokonaisuuden luennoitsijoita, joita mielestäni kannattaa tulla ehdottomasti kuuntelemaan.

Professori Jaro Karppinen tulee seminaariin puhumaan uudesta Kansallisesta TULE-ohjelmasta ja siitä, miten se liittyy apuvälineen käyttäjän tule-terveyteen. Kansallisen TULE-ohjelman tavoitteenahan on tuoda tuki- ja liikuntaelin sairauksiin liittyvät ongelmat näkyviksi ja ratkaistaviksi. On mielenkiintoista kuulla uuden Kansallisen TULE-ohjelman työryhmän puheenjohtaja Karppisen näkemys siitä, miten apuvälineen käyttäjän tule-terveyteen liittyvät asiat on ohjelmassa huomioitu.

Seminaarissa esitellään Tiina Siivosen, Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta ry, toimesta ammattilaisille suunnattu ”Fyysisen aktiivisuuden suositukset toimintaesteiselle aikuisille” -työkalu. Tutkimukset ovat osoittaneet, että ”liiku enemmän, istu vähemmän” -tyyppinen retoriikka ei tavoita toimintaesteisten todellisuutta, joten nyt terveydenhuollon ja liikunnan ammattilaisille on tarjolla hyödynnettäväksi uusi työkalu asian käsittelyyn. Olen itse päässyt pilotoimaan kyseistä työkalua ja luennoimaan sen avulla fyysisen aktiivisuuden tärkeydestä erilaisille kohdeyleisöille. Olen kokenut työkaluun kuuluvien luentomateriaalien olevan hyvin käyttökelpoisia, ja olen saanut aihesisällöstä hyvää palautetta kohdeyleisöltä.

Invalidiliiton liikkumisen apuvälineen käyttäjälle suunnatun valtakunnallisen kyselyn tulokset julkaistaan seminaarissa. Olen päässyt selailemaan kyselyn vastauksia, joita huomasin kertyneen jokaisen sairaanhoitopiirin alueelta. Uskon, että lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälinepalveluissa työskentelevät ammattilaiset saavat vastauksissa ansaitsemansa kehut, sillä asiat ovat Suomessa pääsääntöisesti hyvin.

Saattaa vastauksissa toki nousta esille myös apuvälinepalveluita käyttävien asiakkaiden kehitysehdotuksia, joita Invalidiliiton sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Riitta Saksanen tuo esityksessään esille. Ehkä näitä apuvälineen käyttäjien antamia kehitysehdotuksia kehittelemällä ja jatkokäsittelemällä saadaan apuvälinepalveluista entistä parempi kokonaisuus niin ammattilaisen kuin palveluita käyttävien asiakkaiden mielestä.

Jos seminaarin aiheena on apuvälineen käyttäjän tule-terveys, on mielestäni tärkeää saada kuuluviin myös apuvälineen käyttäjän oma puheenvuoro. Mitkä tule-terveyteen liittyvät asiat ovat hänelle tärkeitä? Tämän puheenvuoron seminaarissa käyttää Invalidiliiton Validia Kuntouksen vertaiskuntouttaja Markku Poikela. Hän tulee kertomaan seminaariin, mikä merkitys istuma-asennolla, pyörätuolin rakenteella ja valinnalla sekä pyörätuolin hyvillä käsittelytaidoilla on pyörätuolin käyttäjän liikkumiseen ja tule-terveyteen. Poikelan kokemus pyörätuolin käyttäjänä ja pyörätuolin käyttöä ohjaavana ammattilaisena on sellainen yhdistelmä, joka monelta meiltä ammattilaiselta puuttuu ja herättää meissä varmasti uusia ajatuksia.

TuleApu-hankkeen seminaari Apuvälinemessuilla Tähtien salissa to 7.11.2019 klo 13:00-16:45. Tule kuuntelemaan uutta tietoa tuki- ja liikuntaelinterveydestä apuvälineen käyttäjän näkökulmasta. Voit valita itseäsi kiinnostavat osiot ohjelmasta. Tilaisuus on maksuton. Tervetuloa!

Lisätietoja seminaarista.

Maarit Honkasola
Hankevastaava, TuleApu-hanke
Invalidiliitto ry

Apuvälinemessut järjestetään 7.-9.11. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Mukana on 200 näytteilleasettajaa, upea lavaohjelma ja kiinnostavia seminaareja. Messut soveltuvat ammattilaiselle koulutuspäiväksi. Torstai 7.11. on ammattilaisten päivä.

Tutustu ohjelmaan ja tule mukaan!

Ammattilaiset veloituksetta messuille rekisteröitymällä täältä.