Lausunto Soterin tilapäisestä lakimuutoksesta
Kuntoutusyrittäjät lausui tilapäisestä Soteri-lakimuutoksesta
Sosiaali- ja terveysministeriö käynnisti valmistelutyön sote-valvontalain tilapäisestä muutoksesta, joka sallisi osalle yksinyrittäjistä toiminnan käynnistämisen heti hakemuksen jättämisen jälkeen. Lausunnolle saapunut esitys on kannatettava, vaikkakin vielä riittämätön ja edellyttää vähimmillään täsmentämisestä. Yksinyrittäjien lisäksi myös muut vähäriskiset työ- ja toimeksiantajat tulisi saada mukaan toiminnan käynnistäjien joukkoon.
Muutoksen on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian, kenties jo vuodenvaihteen tienoilla.
Lue Kuntoutusyrittäjien lausunto tästä linkistä (PDF).
Kuntoutusyrittäjien ehdotukset esityksen parantamiseksi
- Poikkeuksen toimialaa on laajennettava koskemaan myös vähäriskisiä työ- ja toimeksiantayrityksiä, ei vain yksinyrittäjiä. Terapiayritykset ovat tyypillisesti vähäriskisiä.
- Lasten parissa työskentelevien rikostaustaotteen tarkistaminen ennakkoon on kaavamaisena hankala toteuttaa ja se tulisi toteuttaa laissa lykättynä niin, että viranomaisen olisi tarkistettava yrittäjän rikostaustaote tarvittaessa 3 kk kuluessa toiminnan käynnistymisestä. Lasten palveluntuottajien sulkeminen ulos toimintansa aloittavien poikkeuksesta heikentää lasten palveluiden saatavuutta.
- Julkisen terveydenhuollon rekisteröintivelvollisuutta ei tule myöhenntää, sillä se lisää Soteri-kustannusten maksutaakkaa pienyrityksille.
Keskeinen ongelma on hakemuksiin käytetty liiallinen aika
Yksinyrittäjän tekemän Soteri-hakemuksen käsittelyyn käytetään laskennallisesti aluehallintoviraston työpanosta noin 11 tunnin edestä. Tästä seuraa myös hakemusten mittava hinta: yksinyrittäjälle jopa 1010 euroa.
Ottaen huomioon sen, että hakemuksen täyttämiseen menee ammattimaisella täyttäjälle alle tunti, voidaan tuota 11 tunnin käsittelyaikaa pitää liiallisena. Tämä lakimuutos ei valitettavasti pureudu ongelman juurisyihin, eli käsittelyn suuritöiseen luonteeseen, vaan ainoastaan sen oireisiin, eli pitkään käsittelyaikaan.
Se, että osalle yrittäjistä toiminnan käynnistäminen ja muutokset sallittaisiin jo heti hakemuksen jättämisen jälkeen on askeleena oikea, mutta kuitenkin riittämätön. Soteri-hakemusten käsittelyprosessia ja itse lainsäädäntöä on kehitettävä pikimmiten. Nykyiset virastot ja lainsäädäntö ovat osoittautuneet riittämättömiksi lupahakemusten tulvan jatkuessa ja jonojen kasvaessa. Kuntoutusyrittäjät otti lausunnossaan kantaa siihen, että yksi säästämisen arvoinen toimenpide olisi ainakin muuttoilmoitusten jatkokäsittelyn supistaminen. Muutto toiseen osoitteeseen ei ole aina nykyisen lain tarkoittama ”olennainen muutos”, eikä siitä aiheutuvasta päätöksenteosta ole välttämättä sellaista hyötyä, jota sillä ajateltiin olevan. Ei ainakaan, kun huomioidaan muutoste käsittelyä jonouttava vaikutus.
Kehitystyötä olisi tehtävä mieluiten heti, sillä seuraava jonopiikki odottaa jo ensi keväänä, kun vanhat sote-alan yrittäjät alkavat lakiin perustuen korjaamaan Soterissa vanhoja tietojaan. Tänä keväänä siltä säästyttiin, mutta ensi keväänä tilanne on jälleen edessä, ellemme näe pian taas uusia lakimuutoksia.