16 toukokuun, 2024 |

Omaishoidon fysioterapiaa tulee kehittää, ei lopettaa

Kuntoutusyrittäjien viesti: Omaishoidon fysioterapiaa tulee kehittää, ei lopettaa

Kuntoutusyrittäjien jäsenistö on viestinyt, että Etelä-Karjalan omaishoidon fysioterapiasta aiotaan leikata. Perusteeksi tälle on esitelty palvelun luokittelua, joka on omaishoidon vuoksi sosiaalihuoltoa, eikä niinkään terveydenhuoltoa.

Kuntoutusyrittäjien mielestä pelkästään palvelun perinteisesti vaikean luokittelun vuoksi hyviä työkaluja ei tule siirtää syrjään. Toimintakyvyn tukemisesta on hyötyä sekä sosiaalihuollon että terveydenhuollon näkökulmasta. Olemme viestineet Etelä-Karjalan hyvinvointialueelle, että myös sosiaalipalveluihin voi kuulua terveydenhuoltoa, eikä tämä ole myöskään moniammatillisen kirjaamisen este eikä juurikaan edes haaste. Myöskään Kanta-kirjaaminen ei velvoita lopettamaan palvelutuotantoa, sillä sosiaalihuollon potilasasiakirjat viedään Kantaan joka tapauksessa vasta lähivuosina.

Eduskunnassa on myös käsitelty ja päätetty sosiaalihuollon Kanta-liittymisen siirtämisestä vuodella eteenpäin. Lakiesitys aiheesta menee seuraavaksi presidentin vahvistettavaksi.

Kuntoutusyrittäjien kirjeen EKHVA:n päättäjille voi lukea tästä.