19 elokuun, 2025 |

Pohteen terapiahankintoihin laatu kärkeen

Pohteen hankinnoissa hinta tulee ensin, vaikka sopimus mahdollistaisi laadun priorisoinnin

Kuntoutusyrittäjät lähetti Pohteelle sähköpostitse kirjeen, jossa toivoimme terapiahankintojen asiakasohjauksen perustuvan hinnan sijaan ensisijaisesti asiakkaan tarpeisiin. Halvin hinta olisi valittava vasta, kun samanveroisia palveluntuottajia on asiakkaalle useita. Kysyimme Pohteelta, onko asiassa tapahtunut muutosta.

Kirje on luettavissa tästä linkistä.

Kuntoutusyrittäjien kirje perustuu alueella toimivalta jäsenistöltä saatuun tietoon siitä, että asiakasohjauksessa olisi mahdollisesti tapahtunut hinnasta johtuvaa keskittymistä. Asiakkaita on ohjattu suoraan edullisimman tarjouksen jättäneelle palveluntuottajalle. Monipuolinen ja laadukas palveluntuottajakenttä on vuosien yritystoiminnan kehittämisen tulos, ja hyvinvointialeuiden kuten Pohteen asiakasohjauksella on erityisesti vaikeina aikoina merkitystä tämän palveluntuottajakentän monipuolisuuden säilyttämisessä. Asiakkaiden tarpeiden huomioiminen ensisijaisesti palveluntuottajaa valittaessa auttaisi palveluntuottajakenttää pysymään monipuolisena ja laadukkaana.

Laatulähtöinen asiakasohjaus löytyy sisäänrakennettuna Pohteen palveluntuottajasopimuksista. Kyse ei ole siis uudesta toimintamallista tai sopimusmuutoksesta. Toivomme, että tätä hyvää menettelyä ei myöskään hukata.

Pohteen terapioiden asiakasohjauksella on kokoaan suurempi merkitys, kun asiakkaat jatkavat usein näille tutussa terapiapaikassa myös Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapioita. Näin kerran tehdyt palveluntuottajavalinnat saattavat kertautua.