Soteri-poikkeuslaki eduskuntaan
Yksinyrittäjen Soteri-poikkeuslaki eduskuntaan
Lakimuutoksen on tarkoitus tulla voimaan vuodenvaihteen tienoilla. Määräaikainen lakimuutos sallisi yksinyrittäjille toiminnan aloittamisen heti hakemuksen jättämisen jälkeen, samoin kuin olennaisten muutosten tekemisen. Yksinyrittäjiä koskeva lakimuutos olisi voimassa vuoden 2026 loppuun saakka.
Sillä ei olisi merkitystä, olisiko yksinyrittäjä toimitilallinen vai toimitilaton.
Lakimuutoksen voimaantultua Soteriin rekisteröityvä yksinyrittäjä voisi siis heti hakemuksen jättämisen jälkeen
- Muuttaa palvelupisteen tai palvelupisteiden käyntiosoitetta
- Lisätä palvelupisteeseen uusia palveluita
- Lisätä uusia palvelupisteitä
Edellytyksenä on, että muutosta tai toiminnan aloittamista koskeva Soteri-hakemus on täytetty täydellisenä ja jätetty valvontaviranomaisen käsiteltäväksi.
Jos yrittäjä on saanut Soteri-hakemukseen aiemmin kielteisen päätöksen tai hänen toimilupansa on aiemmin peruttu, ei toiminnan aloittaminen pelkällä hakemuksella olisi uuden lainsäädännön nojalla mahdollista.
Lakiin liittyvät rajoitteet liittyvät lasten parissa työskenteleviin
Määräaikaista lakimuutosta ei sovelletaisi niihin palveluntuottajiin, joiden olisi hakemuksen yhteydessä toimitettava tieto lasten parissa työskentelevien rikostaustaotteesta. Käytännössä kyse olisi siis niistä palveluntuottajista, joiden toimintasuunnitelmaan kuuluu palveluiden tarjoaminen alaikäisille, ja joiden rikostaustaotetta ei ole jo aiemmin tarkistettu, ja joiden henkilöstössä on tapahtunut muutos tai hakemus koskisi kokonaan uutta toimintaa.
Tämä valitettavasti rajaa määräaikaisen lakimuutoksen soveltamisalan ulkopuolelle joukon uusia terapeutteja, erityisesti lastenterapeutteja. Vanhat yrittäjät, joiden rikostaustaa ei ole tarkistettu, voisivat tehdä kuitenkin muita kuin henkilöstöön liittyviä muutoksia.
Vanhat yksinyrittäjät, jotka on siis jo Soteriin rekisteröity tai joiden yritystoiminta on siitymäsäännösten nojalla Soteriin siirretty vanhasta Valveri-rekisteristä, saisivat muuttaa määräaikaisen lain turvin toimipisteitänsä ja palveluitansa heti muutoshakemuksen jättämisen jälkeen, kunhan palvelua tuottava henkilöstö säilyy samana. Tämä ei useimmilla yksinyrittäjille ole luultavasti ongelma, koska palvelua tuottava henkilö säilyy joka tapauksessa useimmiten samana. Ongelmalliseksi tämä kohta voi muodostua yrityskauppatilanteissa, jossa esimerkiksi muuttoa ei voida tehdä ennen kuin uuden vastuuhenkilön (rikos)taustat on tarkistettu, vaikka henkilömäärä sinänsä säilyisikin kaupan jälkeen yhdessä.
Rikostaustaotteen tarkistaminen on ollut ennen 1.1.2024 pakollista vain niille yrittäjille, jotka ovat hakeneet terveydenhuollon toimilupaa. Itsenäisen ammatinharjoittajan ilmoituksen tehneiden rikostaustoja ei ole siis todennäköisesti tarkastettu aluehallintoviraston tai Valviran toimesta lainkaan, ellei yrityksen henkilöstöön ole tullut vuoden 2024 aikana muutoksia, jotka aiheuttaisivat tarkastusvelvollisuuden.
Kyseessä on hallituksen esitys, jonka yksityiskohdat saattavat vielä täsmentyä. Lasten parissa työskentelevien muutoksiin liittyvä kohta hallituksen esityksestä ohessa.
Ehdotettua 4 momenttia sovellettaisiin sellaiseen palveluntuottajan rekisteröintihakemukseen, jonka yhteydessä palveluntuottajan olisi ensi kerran annettava muuhun kuin työsopimussuhteiseen henkilöstöön kuuluvalta lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annetun lain 4 §:n 1 momentissa tarkoitettu ote rikosrekisteristä. Mikäli palveluntuottajalla olisi lain voimaan tullessa rekisteröitynä yksi tai useampi palveluyksikkö, joiden rekisteröimiseksi palveluntuottaja olisi jo toimittanut sen ainoalta asiakas- ja potilastyöhön osallistuvaan henkilöstöön kuuluvalta henkilöltä mainitun rikosrekisteriotteen, sitä ei tarvitsisi saman henkilön osalta toimittaa uudestaan saman palveluntuottajan uutta palveluyksikköä koskevassa hakemuksessa. Tällaisessa tilanteessa palveluntuottaja voisi aloittaa toiminnan ehdotetun 3 momentin perusteella heti hakemuksen tekemisen jälkeen. Mikäli palveluyksikön toimintaan tulisi muutoksia, jotka eivät koske henkilöstöä, palveluntuottaja voisi toteuttaa tällaisen muutoksen ehdotetun 3 momentin perusteella heti hakemuksen tekemisen jälkeen. Mikäli palveluyksikön muutos sen sijaan koskisi palveluyksikön 9 §:n mukaista asiakas- ja potilastyössä toimivaa henkilöstöä eikä kyseisen henkilöstön rikosrekisteriotetta ole aiemmin toimitettu rekisteröintiasiassa vaan se olisi ensi kerran toimitettava valvontaviranomaiselle 16 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaisesti, muutoksen toteuttaminen edellyttäisi rekisteröintipäätöksen tekemistä.
Kuntoutusyrittäjät seuraa lakimuutoksen etenemistä eduskunnassa ja uutisoi sen voimaantulosta tai muutoksista!
En ole yksinyrittäjä. Avien jonot hirvittävät, mitä voin tehdä?
Ajantasaisen jonotilanteen voi tarkistaa viikoittain päivittyvältä Soterin jonosivulta. Sivulta löytyvät myös kuukausittain päivittyvät käsittelyaika-arviot. Käsittely voi tapahtua arviota nopeammin tai myös hitaammin, jos hakemusta täytyy esimerkiksi täydentää useamman kerran.
Aluehallintovirastojen jonot terveydenhuollon hakemuksissa vaihtelevat sivulla 1,5 kuukaudesta jopa 5 kuukauteen. Jos toimintaa on kahden tai useamman aluehallintoviraston alueella (palvelupisteen toimintakuntia on siis rastitettu kahden tai useamman avin alueelta), ohjautuu hakemus automaattisesti Valviran käsiteltäväksi. Valviran hakemus on jonkin verran aluehallintoviraston hakemusta kalliimpi käsitellä, mutta vastaavasti käsittelyaika on ainakin tällä hetkellä hieman useimpia aveja nopeampi, noin kaksi kuukautta. Varsinkin avien toiminta-alueiden rajalla olevien yrittäjien kannattaa pohtia myös toiminnan siirtämistä tältä osin ”valtakunnalliseksi”, jos se auttaa ohittamaan oman avin pitkät käsittelyajat.