Asiakastarinoita: Nettiajanvaraus helpottaa arkea, yrityksen tiedot paremmin näkyviin – Nordhealth.fi -alustan hyödyt pienessä kuntoutusyrityksessä
Kuntoutusyrittäjät tekee tänä vuonna yhteistyötä Nordhealthin kanssa uuden Nordhealth.fi -alustan tunnettuuden lisäämiseksi. Hakukoneoptimoitu palvelu yhdistää asiakkaan juuri hänen tarpeisiinsa sopivan terapeutin kanssa, ja kannustaa näin hyödyntämään kuntoutusta laajasti ja omatoimisesti. Tavoitteena on tarjota tietoturvallinen alusta, jossa yritykset voivat tuoda esiin omaa osaamistaan ja joka madaltaa ihmisten kynnystä hakeutua terapiapalveluiden piiriin.
Yksittäisen terapeutin profiilin tekeminen on maksutonta, ja yrityssivun sekä nettiajanvarauksen sisältävä paketti maksaa 24 €/kk. Nordhealth.fi on yhteensopiva Suomen suosituimman Diarium-potilastietojärjestelmän kanssa, jota emoyhtiö Nordhealth myös tuottaa.
Nordhealth on alan johtava terveydenhuollon tietojärjestelmiin erikoistunut toimija, jonka tuotteita käyttää yli 50 000 terveydenhuollon toimijaa maailmanlaajuisesti. Nordhealth.fi -palvelu julkaistiin vuoden 2023 lopussa, ja tämän vuoden alusta alkaen siihen on saanut myös nettiajanvarauksen.
Kuulokojeita, kuulontutkimuksia ja kuulosuojaimia nettiajanvarauksen kautta
Yrittäjä Sirkku-Marja Väätäinen KuuloSirpakka Oy:stä Hämeenlinnasta edustaa hyvin pientä mutta sitäkin aktiivisempaa kuntoutuksen alaa Kuntoutusyrittäjien jäsenistössä, nimittäin kuulon kuntoutusta. Kuulon kuntoutuksen ammattilaisia kutsutaan myös audionomeiksi, ja yrittäjinä heitä toimii Suomessa vain kourallinen.
Sirkku-Marja sanoo, että ihmisen kuulo heikkenee hitaasti hiipimällä, ja siksi kuulon kuntoutusta tarvitaan.
“Sitä tottuu omaan persoonalliseen tapaansa kuulla, ja kun ei kuule, ei tiedä mitä olisi pitänyt kuulla. Asiakkaani ovat usein katselleet televisiota erittäin kovalla tai epäröineet lähteä tapahtumiin pelätessään, ettei muiden puheesta saa selvää. Siinä menee elämää ohi, ja sitä ei valitettavasti saa rahalla takasin. Eräskin asiakas sanoi, että hän on saanut täältä uudet korvat.”
Vastaanotollaan Sirkku-Marja tekee vaativia kuulontutkimuksia, sekä lääkärin lähetteellä että ilman. Tutkimuksen perusteella hän sovittaa, säätää ja myy laadukkaita kuulokojeita. Perusarkeen kuuluu myös kojeiden korjaamista ja niihin liittyvien tarvikkeiden myyntiä. Kuulon suojaamista ei liioin sovi unohtaa: moni motoristi, ääniyliherkkä, musiikin harrastaja, uimari tai melutyön tekijä on saanut Sirkku-Marjalta yksilölliset kuulosuojaimensa.
Nordhealth.fi:hin Sirkku-Marja päätyi, kun ajanvarausten hoitaminen alkoi kuormittaa hänen arkeaan liikaa.
“Käytämme paljon aikaa puhelimessa tai sähköpostissa asiakkaiden kanssa tarinoiden ja aikoja varaten. Se kaikki on pois vastaanottotyöstä. Halusimme alustan, josta asiakkaiden on helppo varata vastaanottoaika silloin kun heille parhaiten sopii.”
Sirkku-Marja kertoo, että hänellä oli aluksi paljon epäilyksiä siitä, toimisiko Nordhealth.fi hänen yrityksessään.
“Olen pitänyt aikoinaan vastaanottoa yksityisessä lääkärikeskuksessa. Silloin huomasin, että toisinaan asiakkaat eivät osanneet varata nettiajanvarauksessa tilanteeseensa nähden tarkoituksenmukaista aikaa, vaan varaukset olivat liian lyhyitä tai liian pitkiä. Lisäksi minua mietitytti, miten Nordhealth.fi:ssä voisi kertoa mahdollisimman selkeästi asiakkaille, mitä he oikeasti ovat varaamassa”, Sirkku-Marja kertoo.
Sirkku-Marja kehuu Nordhealth.fi:n monipuolisuutta ja mahdollisuutta luoda sinne oman yrityksen näköinen profiilisivu. Vaikka asiakkaat eivät vielä muutamassa kuukaudessa olekaan täysin löytäneet palvelua ja oppineet varaamaan aikoja vastaanotolle, uskoo Sirkku-Marja ratkaisunsa olleen hyvä.
”Osa asiakkaistamme on hyvin iäkkäitä, joten kaikki eivät tulekaan varaamaan aikoja netistä, vaan soittaminen, sähköpostit ja liikkeessä käyminen jatkuvat edelleen tässä rinnalla. Sillä on kuitenkin merkitystä, että voin ohjata puhelimitse asiakkaan itse varaamaan ajan netistä silloinkin, kun olen liikenteessä enkä pääse tietokoneen ääreen. Tässä Nordhealth.fi on todella hyvä.”
Selkeämpi ajanvarauspolku fysioterapia-asiakkaille
Virkkalan Fysioterapia Ky Lohjalta tarjoaa fysioterapiaa Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen sopimuksella sekä kuluttaja-asiakkaille. Yrityksen osaamispalettiin kuuluvat mm. Bobath- ja MDT-terapiamenetelmät, termiset ja sähköhoidot, akupunktio, purentaelinfysioterapia ja faskiakäsittely. Yrittäjä Mari Urhola kertoo päättäneensä laittaa yrityksensä Nordhealth.fi:hin lakimuutoksen myötä, kun terveydenhuollossa alettiin edellyttää vahvaa tunnistautumista ajanvarauksen yhteydessä.
“Meillä on ollut pitkään Diarium käytössä, ja viimeisimmät vuodet meillä oli myös heidän vanha versionsa nettiajanvarauksesta”, Mari kertoo. “Olemme olleet Diariumiin tyytyväisiä, ja halusimme hoitaa velvollisuutemme vahvasta tunnistautumista. Siksi oli oikeastaan luonnollista siirtyä Nordhealth.fi -palveluun.”
Virkkalan fysioterapian asiakkaat ovat kokeneet Nordhealth.fi:n ajanvarauksen hyvin selkeänä, sillä terapeuttien vapaat ajat näkyvät paremmin kuin aikaisemmin. Myös hakupalvelu saa Marilta kiitosta, vaikka kehitettävääkin vielä on.
”Nordhealth.fi:ssä on mahdollista saada yrityksen ja yksittäisten terapeuttien tiedot paremmin näkyviin, ja ulkoasu on hyvin laadukas. Ainoa miinus on se, että ajanvarauksen www-osoite on vielä hieman liian pitkä, emmekä ole keksineet, kuinka voisimme käyntikorteissa ja printtimainonnassa ohjeistaa asiakkaita varaamaan ajan. Somessa se onnistuu helposti linkkiä jakamalla, mutta ehkä ratkaisu olisi vain laittaa Nordhealth.fi ja Virkkalan Fysioterapia käyntikortteihin. Josko asiakkaat silloin osaisivat etsiä yrityksemme sieltä.”
Kuntoutusyrittäjillä ja Nordhealthilla on Diariumin kehittämisen myötä onneksi aktiivinen keskusteluyhteys jäsenten palautteiden ja kehittämisehdotusten välittämiseen. Niillä päästään hyvin yhdessä eteenpäin.
Tutustu Nordhealth.fi:hin täällä.
Tutustu Kuntoutusyrittäjien Diarium-jäsenetuihin täällä.