12 marraskuun, 2020 |

Etäkuntoutuswebinaari 26.11. klo 18 – mitä ja kenelle?

Kaupallinen yhteistyö

Tervetuloa etäkuntoutuswebinaariin!

Tilaisuudessa esittelemme videopuhelut mahdollistavaa Viivi-sovellusta ja Navisec Healthia, joka on monipuolinen etäkuntoutusalusta. Mukana tapahtumassa on myös Kuntoutusyrittäjien toiminnanjohtaja Satu Grekin. Hänen puheenvuoronsa aihe on ”Etäkuntoutus ja yrittäjänä kuntoutusalalla: Mihin terapiaan etäkuntoutusta käytetään – Kuntoutusyrittäjien jäsenkysely”.

– Etäkuntoutus toimii esimerkiksi sellaisessa terapiassa, missä kuntoutettavan lapsen aikuisilla on olennainen rooli, sanoo Grekin.

Etäkuntoutus tarkoittaa etäteknologian hyödyntämistä kuntoutuksessa. Sillä tulee olemaan tärkeä rooli kuntoutustoiminnan tulevaisuudessa. Etäkuntoutuksen avulla palvelujen saatavuus paranee terapiayritysten toiminta-alueiden laajentuessa ja palvelumuotojen lisääntyessä. Matkustaminen vähenee, kun kuntoutus voidaan toteuttaa etäyhteydellä asiakkaan omassa toimintaympäristössä.

Etäkuntoutuksessa on tärkeää, että ammattilainen arvioi etäkuntoutuksen soveltuvuuden asiakkaan kuntoutumisen edistämiseen

Teknologia on keskeisessä roolissa etäkuntoutuksessa ja se kehittyy jatkuvasti. Etäkuntoutuksen toteuttamiseen on paljon erilaisia sovelluksia ja alustoja ja siksi kuntoutuksen ammattilaisille onkin tärkeää pysyä ajantasalla siitä, minkälaisia eri vaihtoehtoja on tarjolla.

Etäkuntoutusta toteutettaessa on tärkeää huolehtia tietoturvasta ja tietosuojasta. Miten viestiä asiakkaiden kanssa turvallisesti? Miten vahvistaa etäkuntoutukseen osallistuvan asiakkaan henkilöllisyys tai voiko esimerkiksi terapiasopimuksen allekirjoittamisen hoitaa etänä? Muun muassa tällaisia asioita kuntoutusalan ammattilaiset joutuvat miettimään etäpalveluita tarjotessa.

Tarvitaanko lupia tai ilmoituksia?

– Etäpalveluiden tuottaminen ei edellytä erillisen luvan hakemista etäpalveluiden tuottamiseksi, vaan tavanomainen vastaanottotoiminnalle annettu toimilupa riittää. Etäkuntoutuksen aloittamisesta voi tehdä kirjallisen ilmoituksen lupaviranomaiselle, sillä yksityisestä terveydenhuollosta annetun lain mukaan toiminnan olennaisesta muutoksesta on tehtävä kirjallinen ilmoitus lupaviranomaiselle, sanoo Kuntoutusyrittäjien Grekin.

Kuntoutusyrittäjien lakineuvonnasta muistutetaan, että toimilupaa päivitettäessä tai uutta lupaa hankittaessa tavanomaisten lupahakemusasiakirjojen lisäksi lupaviranomaiselle tulee toimittaa Valviran mukaan hakemuksesta riippuen ainakin etäpalvelun kuvaus. Kuvauksesta , josta ilmenee toiminta-ajatus ja toiminnan pääperiaatteet, kenelle palvelu on suunnattu, potilaan tunnistamisessa käytettävä luotettava tunnistusmenetelmä sekä toimintaohje henkilökohtaiselle vastaanotolle pääsemistä varten.

Kuntoutuksessa käytettävien sovellusten ja ohjelmistojen tulee olla turvallisia ja laadukkaita.

Ilmoittaudu etäkuntoutuswebinaariin tästä:

Ohjelma 26.11. klo 18-19

• Etäkuntoutus ja yrittäjänä toimiminen kuntoutusalalla, Satu Grekin Suomen Kuntoutusyrittäjät
  • Etäterapia videoyhteyden välityksellä, Joel Kettunen Diarium
  • Etäkuntoutusalustan monipuoliset mahdollisuudet Ville Simola Navisec Health