4 lokakuun, 2018 |

Hätähuutoja vammaisten lasten vanhemmilta – Kela ei arvosta laatua lasten fysioterapiassa

Kela on lääkinnällisen kuntoutuksen kilpailutuksessaan pudottanut palveluntuottajalistaltaan ennennäkemättömän suuren määrän neurologiseen kuntoutukseen erikoistuneita yrityksiä ja ammatinharjoittajia. Erityisesti leikkurin alla ovat olleet lastenfysioterapiaan erikoistuneet kuntoutusyritykset.

Raha ratkaisi, sillä Kelan painotus oli tämänkertaisessa kilpailutuksessa ensimmäistä kertaa hinta 80 %, laatu 20 %. Käytännössä vain hinnalla oli merkitystä, sillä Kelan aiemman, palvelunlaatua tiukasti ohjanneen standardin sijaan Kela pudotti riittävän laadun määritelmän nyt perustasolle.

Erikoisosaamista ei kilpailutuksessa arvostettu, vaan se jätettiin huomiotta sillä seurauksella, että joillakin paikkakunnilla ei Kelan kilpailutuksessa hyväksymien joukosta löydy yhtään ainoaa lastenneurologiaan erikoistunutta palveluntuottajaa.

Niin vaikeavammaisten lasten perheiden kuin heille kuntoutuspalveluja tuottavien, pitkälle erikoistuneiden terapeuttien huoli ja hämmästys on suuri. Erityislasten vaikuttava kuntoutus edellyttää erikoisosaamista ja syvää asiantuntijuutta, jonka avulla ohjataan koko lapsen toimintaympäristöä – kotia, päiväkotia, koulua – huomioimaan lapsen yksilöllinen, juuri hänen kehitystään parhaiten eteenpäin vievän tuen tarve.

Nytkö siis näiden erityisasiantuntijoiden osaamista ei tarvita, kun lyhytnäköiset ”säästöt” asetetaan erityislasten tarpeiden edelle? Pitkään rakennetut, luottamukseen ja kuntoutujan tuntemiseen perustuvat asiakassuhteet katkaistaan. Lyhytnäköinen säästö lapsen kuntoutuksessa tulee todella kalliiksi vuosien päästä – inhimillisistä kärsimyksistä puhumattakaan.

Vanhempien viesti: Ei tämä todellakaan voi mennä näin!

• ”Kun kuulin tämän uutisen, aloin käydä läpi tyttäreni elämää!! Lapsemme on vaikeasti kehitysvammainen tyttö ja fysioterapia on aloitettu hänen ollessaan puolivuotias. Hänen vartalonhallintansa oli niin huono, ettei lihaksisto riittänyt edes kannattelemaan päätä. Nyt lapsemme kävelee tuettuna ja nousee itsenäisesti pystyyn! Ilman näitä ammattitaitoisia ihmisiä se ei olisi mahdollista. Nyt tältä kehitysvammaiselta tytöltä viedään pois kaikki tutut ihmiset. Ja miksi: rahan takia… Meiltä vanhemmilta viedään luottamus siihen, kehittyykö lapsemme. En pysty ymmärtämään, että tällaista voi tapahtua. Itku, suunnaton kiukku ja raivo ovat olleet meidän perheessä tunteet, kun tieto tuli. Kehitysvammaisella ihmisellä ei ole mitään arvoa tai päätösvaltaa. Kaiken voi mitata rahassa.”
  • ”Meillä on 8-vuotias osittain halvaantunut tytär, jolta lähtee nyt kaikkein parhain ja kokenein fysioterapeutti tämän kilpailutuksen vuoksi. Pelkään pahoin, että kuntoutuksen taso romahtaa dramaattisesti tämän säästämisen vuoksi. ”

Lisätietoja: Suomen Kuntoutusyrittäjät ry
Leila Salonen
, toiminnanjohtaja, 040 749 8706, leila.salonen@kuntoutusyrittajat.fi
Mikko Utecht, puheenjohtaja, 046 810 2070, mikko.utecht@kuntoutusyrittajat.fi
Susanna Antikainen, kehitysjohtaja, 050 512 5960, susanna.antikainen@kuntoutusyrittajat.fi

Hätähuutoja vammaisten lasten vanhemmilta, Mediatiedote, Kuntoutusyrittajat 4.10.2018

Suomen Kuntoutusyrittäjät ry on edunvalvontajärjestö, johon kuuluu 700 kuntoutuspalveluja tuottavaa yritystä. Näillä yrityksillä on 900 toimipistettä eri puolilla Suomea. Jäsenistömme koostuu fysio-, psyko-, puhe-, ravitsemus- ja toimintaterapiayrittäjistä ja -yrityksistä. Valtaosa yrityksistä on pieniä, 1 – 3 hengen yrityksiä, jotka tarjoavat lähipalveluja kotikuntansa asukkaille, työllistävät ja maksavat veronsa Suomeen. Toimialan yritykset ovat jo vuosikymmenien ajan tuottaneet lähipalveluna mm. vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen palveluja.