27 huhtikuun, 2022 |

Jäsenwebinaari 19.5.2022 klo 9-10.15: YEL on muutakin kuin eläke – mitä sinun tulisi tietää yrittäjän ansioturvasta eri elämänvaiheissa?

Toukokuun jäsenwebinaari käsittelee yrittäjän ansioturvaa. Puhujina ovat työttömyysturva-asiantuntija Teemu Ariluoma Yrittäjäkassasta sekä koulutuksen asiantuntija Marina Sirola Eläketurvakeskuksesta. Webinaarin juontaa Kuntoutusyrittäjien koordinaattori Oili Paaskoski.

Ilmoittaudu webinaariin tästä

Vaikka yrittäjän elämänfilosofiassa työttömyys voi tuntua varsin kaukaiselta, on yritystoiminta aina riskialtista. Niin yllättävien tapahtumien kuin laajempien yhteiskunnallisten kehityskulkujen ennustaminen on vaikeaa, ellei lähes mahdotonta. Tämän vuoksi myös yrittäjän kannattaa pikemminkin varautua tulevaan sen sijaan että päätyisi reagoimaan vahingon sattuessa.

Yrittäjäkassan työttömyysturva-asiantuntija Teemu Ariluoma tuo selkokielisessä puheenvuorossaan esiin yrittäjän sosiaali- ja työttömyysturvaan vaikuttavia asioita. Millainen on yrittäjän työttömyys- ja sosiaaliturva? Voiko yrittäjä olla työtön? Milloin yrittäjä voi saada työttömyysturvaa? Mitä yrittäjän ansioturvasta pitäisi tietää? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saat vastauksia luennolla.

Toisena puhujana kuullaan koulutuksen asiantuntija Marina Sirolaa Eläketurvakeskuksesta.

Alustuksen pitää koulutuksen asiantuntija Marina Sirola Eläketurvakeskuksesta. Hän keskittyy puheenvuorossaan yrittäjän YEL-vakuutukseen ja vakuutuksessa vahvistettuun työtuloon. Alustus käsittelee, mitä YEL-vakuutuksella saa ja miten vakuutuksen vahvistettu työtulo vaikuttaa yrittäjän muuhun mahdolliseen sosiaaliturvaan.

Marinalla on pitkä kokemus työeläkealalla sekä palkansaajien että yrittäjien työeläkeasioissa. Hän kertoo eläkefaktat selkeästi sekä kansalaisille että eläkealalla toimiville asiantuntijoille.

Luento on tarkoitettu kaikille yrittäjille, joita aihepiiri kiinnostaa.