9 tammikuun, 2019 |

Katkeaako kamelin selkä? Miten pienyrittäjä selviää muutoksesta kuntoutuksen toimialalla?

Kaupallinen yhteistyö

Kuntoutus, evidenced based practice, subsanssiosaaminen, terveydenhuolto, sairaanhoito, ennaltaehkäisevät terveyspalvelut, sairasvakuutus, sote-uudistus, valinnanvapaus, kela, kanta, etäkuntoutus, kilpailutus, palveluseteli, suoravastaanotto, digitalisaatio, kyberturvallisuus, verkostoituminen, markkinointi, myynti, johtaminen, kirjanpito, verotus… mitä näitä vaatimuksia kuntoutusyrittäjälle nykyään onkaan?

Aika uskomaton lasti kannettavaksi, kun otetaan huomioon, että kuntoutusyrityksistä 70% on 1-3 henkilöä työllistäviä yrityksiä. Pienissä ja keskisuurissa kuntoutusyrityksissä itse yrittäjä on ”joka paikan höylä” ja kiinni myös kliinisessä työssä. Ei ole resursseja palkata tai ulkoistaa näitä tehtäviä.

Kuntoutusyrityksissä on perinteisesti pidetty ammatillista osaamista kunnia-asiana. En tiedä mitään muuta toimialaa, jossa niin yrittäjät, kuin työntekijätkin kouluttautuvat niin intensiivisesti kuin kuntoutusyrityksissä tehdään. Laatu ja osaaminen on ollut aina tärkeä mittari ammattikunnan sisällä.

Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen kilpailutus, pyrki viime vuonna tehokkaasti tuhoamaan tätä kunnia-asiaa; laatua ja sitä miten laatu määritellään ja mitataan. Ei anneta tämän lannistaa, vaan näytetään tälle järjestelmälle mistä kuntoutusyrittäjät on tehty!

Paras kilpailuvaltti on aina ollut ja tulee olemaan asiansa osaava, ammattitaitoinen ja ajan tasalla oleva henkilöstö. Asiakkaat äänestävät paljon myös jaloillaan. Koulutus on investointi, joka maksaa itsensä takaisin tyytyväisimpinä asiakkaina ja sitoutuneempana henkilöstönä. Ammattilaisia tarvitaan aina, vaikka järjestelmä horjuukin.

Kuntoutuskouluttajien koulutusvalikoima tarjoaa vastauksen tähän yllä kirjattuun tuskaan. Koulutustarjottimelta löytyy apu niin yrittäjälle kuin henkilöstölle. Kevään päätapahtuma Fysioterapia 2019 kokoaa jälleen Aulangolle satoja kollegoita ajatusten vaihtoon, osaamisen päivitykseen ja ajankohtaisiin asioihin. Olethan sinäkin mukana sisäpiirissä? Älä jää yksin vaan siirry kipin kapin ilmoittautumaan koulutuksiin!

Nähdään koulutuksissa, webinaareissa ja tapahtumissa,
Susanna
susanna.antikainen@kuntoutusyrittajat.fi