6 syyskuun, 2019 |

Kela ja Kuntoutusyrittäjät tapasivat 5.9.2019

Tiedote Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n jäsenille Kelan tapaamisesta 5.9.2019

Kuntoutusyrittäjien toiminnanjohtaja Hanna-Kaisa Järvi ja lakimies Juhani Saarinen osallistuivat 5.9.2019 Kelan markkinavuoropuhelutilaisuuteen. Tilaisuudessa Kela kertoi, että markkinaoikeus on kumonnut viisi Kelan tekemää hankintapäätöstä. Nämä viisi kumottua päätöstä ovat:

• Itäisen vakuutuspiirin yksilöfysioterapia
  • Itäisen vakuutuspiirin yksilötoimintaterapia
  • Eteläisen vakuutuspiirin yksilötoimintaterapia
  • Eteläisen vakuutuspiirin yksilöallasterapia
  • Eteläisen vakuutuspiirin yksilöfysioterapia

Kela on valittanut kaikista päätöksistä korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Korkein hallinto-oikeus käsittelee Kelan mukaan valituksia todennäköisesti pitkään, ja päätökset saattavat venyä jopa syksylle 2020 asti. Päätökset voivat tulla kuitenkin nopeamminkin, mutta tämä riippuu korkeimman hallinto-oikeuden aikatauluista.

Kysyimme Kelalta aikovatko he nopeuttaa aikataulua vetämällä esimerkiksi valituksensa pois KHO:sta, mutta tällaisesta ei Kelan mukaan ole tehty päätöksiä.

Kela siis valmistautuu uusimaan yllä kirjatut viisi kilpailutusta. Painotus on nyt valmistautumisella; mitään takeita siitä ei ole, että Kela tulee edellä mainittuja kilpailutuksia uusimaan.

Kela valmistautuu uusimaan ainoastaan markkinaoikeuden kumoamat kilpailutukset. Muihin kilpailutuksiin Kela ei siis tällä hetkellä  ja näillä tiedoilla valmistaudu.

Jatkoa ajatellen pyydämme Kelalta parempaa läpinäkyvyyttä ja avoimuutta Kelan päätöksentekoon ja markkinavuoropuheluun liittyvissä asioissa. Kelan nykyinen keskustelu- ja tiedotustapa on aikaisempaan menettelyyn nähden parantunut huomattavasti, mutta nykyaikaista olisi julkinen ja läpinäkyvä päätöksentekoprosessi asioissa, jotka vaikuttavat näin merkittävällä tavalla koko kuntoutuksen toimialaan. Suunta muutokselle on mielestämme oikea, vaikka tahti onkin varsin verkkainen.