30 kesäkuun, 2023 |

Kelan kuntoutuksen verkkolaskutus tulossa loppuvuodesta 2023

Kelan kuntoutuksen verkkolaskutus tulossa käyttöön loppuvuodesta 2023

Kelan tiedotteen mukaan Kela on ottamassa kuluvan vuoden loppuun mennessä käyttöön kuntoutuksen palveluntuottajien verkkolaskutuksen. Verkkolaskumahdollisuus on ollut lain mukaan julkisissa hankinnoissa pakollinen huhtikuusta 2020 alkaen. Sähköisen laskutuksen mahdollisuus on lain mukaan oltava kaikissa hankintalain mukaan kilpailutettavissa palveluissa.

Sähköisen laskutuksen käyttöönotto Kelan kuntoutukseen on ollut ennakoitua vaikeampaa. Laskutus päätettiin lopulta tehdä Finnvoice-standardin mukaisena verkkolaskuna, jolla kuntoutujille annetaan näiden henkilötiedot korvaava laskutustunnus, eli pseudonyymi.

Kelan mukaan uudistus saattaa aiheuttaa muutostarpeita verkkolaskujen lähettämisessä käytettäviin ohjelmistoihin, eli esimerkiksi potilastietojärjestelmiin, jos niitä käytetään tulevien Kelalle menevien verkkolaskujen muodostamiseen.

Kela lupaa julkaista verkkosivuillaan koulutusmateriaalia verkkolaskutuksen käyttöön laskutusmahdollisuuden valmistuttua.

Paperilaskutus on ollut tietoturvariski ja epävarmuustekijä yrityksen tulonmuodostuksessa

Paperilaskutus on palvellut Kelan kuntoutuksen palveluntuottajia jo vuosikymmenten ajan. Laskutukseen ja tilityksen tietosuojaan liittyvät vaatimukset ovat kuitenkin kiristyneet, ja esimerkiksi kadonneet potilastietoja sisältävät postilähetykset muodostavat selkeän riskin tietoturvaloukkauksesta, josta on usein ilmoitettava tietosuojavaltuutetun toimistolle. Laskutuksen siirtyminen verkkoon sekä henkilötietojen pseudonymisointi laskee merkittävästi tätä paperilaskutukseen liittyvää riskiä.

Yhtäältä paperilaskutus on ongelma yrityksen laskutuksen toteutumisen kannalta, sillä kirjeen katoaminen estää laskun käsittelyn Kelassa, joka puolestaan viivästyttää laskun maksamista. Kela maksaa laskut vasta 30 päivän kuluttua laskun saapumisesta Kelaan.

Tämä on yrittäjille aina tarpeeton haaste, sillä Kelan laskutus voi muodostaa merkittävänkin osan yrityksen kuukausittaisista tuloista. Kuntoutusyrittäjät onkin pitänyt sähköisen laskutuksen käyttöönottoa esillä Kelan kanssa säännöllisesti.

Sähköinen laskutus ei kuitenkaan tule vielä pakolliseksi. Paperilaskutus säilyy nykytiedon perusteella jatkossakin mahdollisuutena laskuttaa Kelalle tuotetuista kuntoutuspalveluista. Laki kuitenkin mahdollistaa sen, että Kela voisi halutessaan vaatia kaikilta palveluntuottajilta sähköisiä laskuja.