14 syyskuun, 2018 |

Kultaiset ansiomerkit elämäntyöstä Eira Karvoselle ja Markku Paatelmalle

Keskuskauppakamari on myöntänyt Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n hakemuksesta kultaiset elämäntyömerkit fysioterapeutti, terveystieteiden maisteri Eira Karvoselle ja fysioterapeutti, terveystieteiden tohtori Markku Paatelmalle.

Eira Karvonen ja Markku Paatelma saavat tunnustuksen kuntoutusalalla tekemästään vuosikymmenien ansiokkaasta työstä maan elinkeinoelämän hyväksi.

Eira Karvosella ja Markku Paatelmalla on ollut merkittävä rooli fysioterapia-alan yrittäjinä, koulutuksen kehittäjinä ja kouluttajina, tutkitun tiedon jalkauttajina ja suoravastaanottotoiminnan kehittäjinä.

Markku Paatelma aloitti Suomessa OMT-koulutuksen vuonna 1984 ja väitteli vuonna 2011 aiheenaan Ortopedinen manuaalinen fysioterapia työikäisten selkäkivussa.

Myös fysioterapian opettaja toimiva Eira Karvonen tekee parhaillaan väitöstyötä Jyväskylän yliopistossa aiheenaan Fysioterapeuttien suoravastaanotto asiakkaiden selkäkivun varhaisvaiheessa.

Karvonen ja Paatelma ovat molemmat tehneet lukuisia tutkimuksia ja artikkeleita liittyen tuki- ja liikuntaelinten fysioterapiaan. He ovat molemmat kiitetyksi toimintamalliksi osoittautuneen Fysioterapeuttien suoravastaanottotoiminnan kehittäjiä ja kouluttajia.

Fysioterapia ja koko kuntoutuksen toimiala on kulkenut Suomessa pitkän matkan viimeisten viiden vuosikymmenen aikana. Lääkitysvoimistelijasta tuli ensin lääkintävoimistelija ja sittemmin fysioterapeutti.  Fysioterapian rooli terveydenhuollossa on terävöitynyt ja kansalaisten tietoisuus fysioterapiasta vahvistunut. Peruskoulutuksen kehittämisessä ja ammattiosaamisen syventämisessä on tarvittu tutkittua tietoa ja näyttöön perustuvia käytäntöjä. Niiden syntyminen ei olisi ollut mahdollista ilman Eira Karvosen ja Markku Paatelman kaltaisten uranuurtajien innostusta, sinnikkyyttä ja tinkimätöntä, vaikuttavaan kuntoutukseen tähtäävää elämäntyötä.

Lisätietoja:
Mikko Utecht, Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n puheenjohtaja, puh. 046 810 2070, mikko.utecht@kuntoutusyrittajat.fi
Leila Salonen, Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n toiminnanjohtaja, puh. 040 749 8706, leila.salonen@kuntoutusyrittajat.fi

Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n jäsenistöön kuuluu 700 kuntoutuspalveluja tuottavaa yritystä, joilla on 900 toimipistettä eri puolilla Suomea. Valtaosa näistä yrityksistä on pieniä, 1 – 3 hengen yrityksiä, jotka tarjoavat lähipalveluja kotikuntansa asukkaille, työllistävät ja maksavat veronsa Suomeen. Toimialan yritykset ovat jo vuosikymmenien ajan tuottaneet lähipalveluna mm. vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen palveluja.

Mediatiedote Kultainen ansiomerkki elämäntyöstä