22 maaliskuun, 2023 |

Kuntoutuksen puolesta kohti vaaleja, osa 3: Mirja Anunti-Virta pitää ennaltaehkäisyä ja kuntoutusta toimivina keinoina ratkoa yhteiskunnan ongelmia

kuva: Pihla Liukkonen / Kontrastia

Sulkavalainen fysioterapiayrittäjä Mirja Anunti-Virta on erittäin työorientoitunut ja tykkää tehdä töitä.

”Olen valmistunut fysioterapeutiksi vuonna 2004 ja jo ensimmäisessä työpaikassa heti valmistumisen jälkeen oli niin ihana työnantaja, että sain tehdä hyvin yrittäjämäistä toimintaa jo silloin. Kolmas lapsi syntyi 2008 ja irtisanoin itseni ennen sitä tietäen, että aion aloittaa yrittäjänä toimimisen. Tämä on vain minun juttuni – ja uskallan myös sanoa, että olen hyvä työssäni”, jo parikymmentä vuotta yrittäjänä Etelä-Savossa toiminut Mirja kertoo.

”Rakastan kaikkia uusia koulutuksia ja uuden oppimista, ja on ehkä hyvä, ettei niissä ole joka viikko varaa rampata, muutenhan sitä ei ennättäisi töihinkään.”

Mirja muutti yrityksensä TerapiaSaimaa Oy:n toiminnan ammatinharjoittajasta osakeyhtiöksi vuonna 2022 ja otti palkkalistoilleen ensimmäisen työntekijän sekä lisäkädeksi ammatinharjoittajan. Työura on opettanut paljon, ja nyt Mirja huolehtii sote-kentän nousevista kustannuksista.

Ehdolla eduskuntaan Kaakkois-Suomen vaalipiiristä

”Kela-korvausten poisto ei ollut hallitukselta harkittu ratkaisu, ainakaan siinä ei ole käytetty pitkänäköisyyttä. Kustannukset tulevat nousemaan ja on arvioitukin, että sote-kustannukset nousevat miljardin verran vuodessa. Väestö ikääntyy, varsinkin meillä Itä-Suomessa ja Etelä-Savon seudulla”, Mirja luettelee taustatekijöitä kansanedustajaehdokkuudelleen Kaakkois-Suomen vaalipiirissä, Kokoomuksen riveissä.

”Toivoisin kuitenkin, että ikäihmiset nähdään mahdollisuutena, ei ongelmana. Puhutaan sitten ikäihmisistä tai lasten ja nuorten haasteista ja ongelmista, niin ennaltaehkäisy on kaikista tehokkain ja mielekkäin keino puuttua asioihin.”

Mirjan mielestä sekä yrityksissä että järjestöissä on valtava potentiaali näiden ongelmien ratkaisemiseen.

”Me tarvitsemme käyttöön monituottajamallin ja toimivan, oikein hinnoitellun palvelusetelin, millä myös yrittäjän on järkevää tehdä töitä. Yrittäjät on otettava mukaan kilpailutuksiin, ja niiden on oltava pienillekin yrityksille mahdollisia. Valinnanvapaus hoitoon tai terapiaan pääsystä on ihan ehdoton juttu, eikä työterveyshuollon tai vakuutusyhtiöiden tulisi rajoittaa sitä.”

Mirjan mukaan kyse on myös siitä, että kuntoutuksella on tutkitusti kustannuksia säästävä vaikutus.

”Kotihoito on kriisissä ja olisin enemmän kuin valmis suosittelemaan sinne arkikuntoutusta. Kuntoutus edistää elämänlaatua nostavia tekijöitä ihmisten elämässä”, hän sanoo.

Tutustu Mirjaan tästä.

Lue lisää TerapiaSaimaasta tästä.