15 kesäkuun, 2018 |

Kuntoutusalan palveluntuottajat toivovat sote-ratkaisun syntyvän

| MEDIATIEDOTE 15.6.2018

Kuntoutusalan palveluntuottajayrityksiä ja ammatinharjoittajia edustava Suomen Kuntoutusyrittäjät ry antaa tukensa sote-uudistuksen toteuttamiselle.  Eri puolilla maata lähipalveluja kansalaisille tuottavat kuntoutusalan yrittäjät toivovat sote-ratkaisun nyt syntyvän ja pitkään jatkuneen epävarmuuden päättyvän.

– Tosiasia on, että päätettiinpä mitä tahansa, sote-toimintaympäristö on jo muuttunut ja muuttuu edelleen. Uudistus on toteutettava, jotta sen antamat raamit, pelisäännöt ja valvonta saadaan toimimaan mahdollisimman pian ja jotta tärkeänä pidetyt tavoitteet – nopeat hoitopolut ja kustannustehokkaat lähipalvelut – saavutetaan. Yrittäjäkenttää piinaava epävarmuus loppuisi ja päästäisiin valmistautumaan uuteen toimintamalliin, jotta oltaisiin ajoissa valmiina, Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n puheenjohtaja Mikko Utecht toteaa.

Hän muistuttaa, että kuntoutusalan yritykset muodostavat valmiin verkoston, joka tuottaa jo nyt palveluja ympäri maan, myös pienillä paikkakunnilla. – Lonkkaleikkausta ei välttämättä tarvitse tuottaa lähipalveluna, mutta siihen liittyvä kuntoutus kyllä.

Erityisen tärkeitä lähipalvelut ovat lapsille, vaikeavammaisille ja ikääntyville. – Kyse on myös kustannuksista – jo olemassa olevan palveluntuottajaverkoston hyödyntäminen on luonteva osa tavoiteltua sote-kustannusten kasvun hillitsemistä. Ottamalla paikalliset palveluntuottajat mukaan soten käytännön toteutukseen, kustannukset pysyvät kurissa ilman, että palveluista tarvitsee tinkiä, Mikko Utecht toteaa.

Kuntoutusyrittäjien toiminnanjohtaja Leila Salonen kertoo, että epävarmuus on jo saanut osan yrittäjistä lopettamaan yritystoimintansa tai myymään yrityksensä. Pienissä kunnissa jo valmiina oleva monipuolinen palvelutuotanto on turvattava ja säilytettävä yritysten mahdollisuus olla mukana palveluntuottajina, Salonen toteaa.

Hän pitää sote-uudistuksessa esitettyä asiakassetelijärjestelmää ja paljon palveluja tarvitsevien kuntoutujien henkilökohtaista budjettia hyvinä ratkaisuina. – Paikalliset palveluntuottajat sopivat erinomaisesti näiden palvelujen tuottamiseen. Integraatiokaan ei ole ongelma, sillä Kanta-palveluihin kuuluva sähköinen potilastiedon arkisto on toimiva ja koko ajan kehittyvä kansallinen palvelu, jonka ansiosta potilastiedon liikkuminen on parempaa kuin koskaan ennen. Mukaan on liittynyt jo satoja sote-palveluita tuottavia yrityksiä ja ammatinharjoittajia.

– Viestimme päättäjille on, että kuntoutusalan yritykset ja ammatinharjoittajat kautta maan ovat valmiita olemaan mukana asiakkaita varten myös uudessa palveluketjussa, Leila Salonen toteaa.

Lisätietoja:  Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:

Mikko Utecht, puheenjohtaja, 046 810 2070, mikko.utecht@kuntoutusyrittajat.fi
Leila Salonen, toiminnanjohtaja, 040 749 8706, leila.salonen@kuntoutusyrittajat.fi

Suomen Kuntoutusyrittäjät ry on edunvalvontajärjestö ja yhteistyöverkosto, johon kuuluu 700 kuntoutuspalveluja tuottavaa yritystä, joilla on yli 900 toimipistettä eri puolilla Suomea. Valtaosa näistä yrityksistä on pieniä, 1 – 3 hengen yrityksiä, jotka tarjoavat lähipalveluja kotikuntansa asukkaille, työllistävät ja maksavat veronsa Suomeen. Toimialan yritykset ovat jo vuosikymmenien ajan tuottaneet lähipalveluna mm. vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen palveluja.

Mediatiedote 15.6.2018 Kuntoutusalan palveluntuottajat toivovat sote-ratkaisun syntyvän