26 tammikuun, 2023 |

Kuntoutusyrittäjät viesti Kelaan terapeuttien vaihdoksista

Kelan vuodenvaihteessa alkanut keväällä ja syksyllä 2022 kilpailutettu vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen yksilöterapian sopimuskausi on tuonut harmaita hiuksia vuodenvaihteessa terapeutteja vaihtaville ja lisääville palveluntuottajille.

Kuntoutusyrittäjät peräänkuuluttaa Kelalle osoittamassaan viestissä joustoa muutoksiin Kelan laatimien sopimusten sallimissa rajoissa.

Ongelmat juontuvat monesti paitsi asiakasmäärien muutoksista, myös siitä, että alalle saapuu kokemattomia uusia terapeutteja ja poistuu kokeneempia. Tällöin haasteena on, miten Kelan sopimuksissa korkeille pisteille päässeiden kokeneiden terapeuttien tilalle saadaan palkattua uusia tekijöitä. Kuntoutusyrittäjät esittää yhdeksi mahdollisuudeksi tarjouksen ja rekrytoinnin väliaikana lisättyä uutta kokemusta ja täydennyskouluttautumista.

Käytäntömuutokset ovat sopimuskauden taitteista tuttuja haasteita

Kelan sopimuksen vuodenvaihteessa esille tulleet haasteet noudattavat suhteellisen tuttua kaavaa. Kela on hiljalleen kiristänyt terapeutteja koskevaa sopimuskäytäntöään vuosien varrella, mutta sopimusten sanamuoto ja myös niiden noudattamiskäytäntö on muuttunut hiljalleen. Sopimusten nivelkohdissa suuremmat muutokset tulevat kerralla esille. Niiden ennakointi voi olla työnantajalle vaikeaa.

Esimerkkinä vaikeasti ennakoitavasta muutoksesta voidaan esittää Kelan vuodenvaihteen käytäntömuutos, jolla yhtä kokoaikaista terapeuttia ei voitu jakaa enää jatkossa kahdeksi osa-aikaiseksi. Menettely ei perustunut nimenomaiseen sopimuksen ehtoon aiemmin, ja siksi sen poistumistakaan ei osattu vuodenvaihteessa ennakoida.

Suurimman käytännön esteen sopimuskauden aikaisille muutoksille aiheuttaa hankintalaki ja sopimuksen taannehtivan olennaisen muutoksen kielto. Kelan ja palveluntuottajien on siis luovittava muutoksia olemassa olevan sopimuksen puitteissa.

Suorahankintoja voi olla tarpeen tehdä aiempaa enemmän, kun sopimuksen kangistavat terapiamarkkinoiden toimintaa

Poikkeuksen voivat muodostaa sellaiset terapia-alat ja alueet, joilla palveluntuottajista on kova pula, eikä viimeisimmässäkään kilpailutuksessa palveluntuottajia ole saatu riittävästi. Tällöin Kela voi tehdä aiempaa herkemmin myös niin terapeuttikohtaisia suorahankintoja kuin sopimusmuutoksia. Tämä ei kuitenkaan ole eri terapia-alojen ja palveluntuottajien kesken kovin tasapuolista, joten tällaiset suorahankintaan rinnastuvat muutokset on tehtävä harkiten.