6 toukokuun, 2024 |

Kuntoutusyrittäjien opas kuntoutuspalveluiden kustannuslaskentaan on ilmestynyt – osallistu jäsenten työpajaan 4.6.!

Mietitkö, mistä kaikesta yhden terapiakerran kustannukset yrityksessäsi koostuvat?
Onko tähän mennessä tuntunut siltä, että aina kun joku puhuu kustannuslaskennasta, niin puhutaan vaan teollisuudesta ja varastoista?
Kiinnostaisiko laskea oman terapiayrityksen katetuotto ja myynnin kriittinen piste?

Kuntoutusyrittäjät on julkaissut oppaan, jossa havainnollistetaan kustannuslaskennan perusteita kuntoutusliiketoiminnan esimerkein. Oppaan on kirjoittanut koordinaattori Oili Paaskoski, ja se on sovellettavissa kaikille terapia-aloille ja kuntoutusalan yrityksille koosta riippumatta. Opas on osa tämän vuoden teemaa, jossa Kuntoutusyrittäjät tekee näkyväksi palveluntuotannon kustannuksia kuntoutuksessa.

Oppaan tarkoitus on helpoin tekstein ja esimerkein opastaa, kuinka lasket yrittäjänä terapialiiketoimintasi kustannuksia. Esiteltyjen menetelmien avulla voit aloittaa aiheeseen tutustumisen ja harjoitella käyttämään kustannusperusteita yrityksesi johtamisessa, myös yksinyrittäjänä. Oppaasta voi olla apua esimerkiksi tilanteissa, joissa pohdit kilpailutuksiin osallistumista, haluat laskea, mikä on riittävä kate terapioiden toteuttamiseen, tai muuten pähkäilet itsellesi vieraita taloushallinnon termejä.

Oppaan lisäksi on julkaistu Excel-mallipohja kustannuslaskennasta, jossa oppaan kaavat on ajettu valmiiseen Excel-työkirjaan. Voit syöttää Exceliin oman yrityksesi kuluja ja työntekijöiden palkkakustannuksia, testata erilaisia yksikköhintoja eri palveluille, selvittää, paljonko liikevaihtoa pitää olla, jotta yritys pääsee tiettyyn tulokseen tai tutkia, mikä palvelusi tai liiketoiminnan alueesi muodostaa suurimman osan liikevaihdosta. Excel-mallia käytettäessä kannattaa ensin opetella siinä mainitut peruskäsitteet kustannuslaskentaoppaasta, ennen kuin sitä lähtee muokkaamaan omaan käyttöön.

Oppaan ja Excel-pohjan voit ladata tunnuksen ja salasanan takaa jäsensivujen lomakeosiosta (kohdasta Kustannuslaskenta).
Kustannuslaskennan työkalut on tarkoitettu vain Kuntoutusyrittäjien jäsenyrityksille.
Jäseneksi pääset liittymään tästä.

HUOM! Opas ei ohjaa kuntoutusyrityksiä hinnoittelemaan palveluitaan tietyllä tavalla, vaan korostaa, että jokainen yritys tekee itse omat hintapäätöksensä. Opas ohjeistaa kustannusten ja katteiden laskemiseen, ei hinnoitteluun. Kaikki oppaan esimerkit tuotteiden hinnoista ovat keksittyjä, eikä kyseisiä lukuja tule käyttää suoraan omassa yritystoiminnassa. Oppaaseen liittyvissä työpajoissa ei myöskään keskustella yritysten omista hinnoista.

Oppaan sisällysluettelo.

Työpaja kustannuslaskennasta

Kuntoutusyrittäjät järjestää jäsenyrittäjilleen työpajan oppaan ja mallipohjan käytöstä Teamsissa 4.6. klo 14-15.30. Työpajassa käydään läpi, miten voit itse lähteä liikkeelle oppaan, Excel-työkirjan ja oman yrityksesi lukujen kanssa. Työpajan vetää Kuntoutusyrittäjien koordinaattori Oili Paaskoski.

Ilmoittaudu työpajaan tästä