31 elokuun, 2021 |

Lausuimme monikavanarahoituksesta – puolustamme Kelaa vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen järjestäjänä ja kuntoutuspsykoterapian myöntäjänä

Etenevä ja jo hyväksytty sote-uudistus asettaa painetta purkaa nykyisen soten eri kanavista tulevaa rahoitusta. STM:n työryhmä on selvittänyt rahoitusta.

Neljän valmistelujaoston työn tulokset olivat lausuttavana 31.8. asti.  Jaostot selvittivät:

• Yksityisen hoidon ja tutkimuksen sairausvakuutuskorvauksia,
  • Matkakustannukset korvaamista,
  • Kelan kuntoutusta, ja
  • Lääkekorvauksia

Kuntoutusyrittäjät puolustaa, että Kelan kuntoutuksen pitää säilyä Kelan järjestämänä. Uhkana on, että ne siirtyvät hyvinvointialueille. Näin käydessä kuntoutusta ei käytännössä saa, sillä:

1. Nykyisin kuntoutukseen korvamerkitty raha sirpaloituu yleiskatteelliseen massaan.
  2. Alueet saattavat ryhtyä tuottamaan kuntoutusta itse, eivätkä hyödynnä yrityksissä olevaa tehokkuutta ja osaamista.
  3. Kuntoutuksen järjestäminen ja tuottaminen lipsuu samoihin käsiin. Nykytila on rakenteeltaan hyvä, koska Kela vain järjestää, eikä tuota kuntoutusta.
  4. Kuntoutujan kannalta nykytila on surkea, sillä kunnat eivät nytkään suoriudu asukkaidensa kuntoutuksesta oikea-aikaisesti. Jos henkilö ei ole oikeutettu Kelan kuntoutukseen, tämä jää monilla alueilla käytännössä ilman kuntoutusta.

Lue koko Kuntoutusyrittäjien lausunto 30.8.2021 tästä linkistä