14 lokakuun, 2021 |

”Mahdollisuus nautintoon” – uusi opas seksin ja nautinnon välineisiin julkaistu!

kuva: Joona Kotilainen / kuviasuomesta.fi

Kuinka keskustella seksuaalisuudesta sensitiivisesti ja asiakkaan rajoja kunnioittaen?

Seksuaalisuuden huomioiminen osana terveydenhuoltoa ja kuntoutujan toimintakykyä on tärkeä asia. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten keskuudessa on silti jo pitkään tarvittu enemmän työkaluja asian puheeksi ottamiseksi.

Kuntoutusyrittäjät on mukana syyskuussa julkaistussa ”Mahdollisuus nautintoon” -oppaassa. Oppaan julkaisee Savonlinnassa ja Mikkelissä toimiva terapia-alan yritys Terapiaperhonen, ja sen takana on alan ammattilaisista koostuva työryhmä. Opas tarjoaa sensitiivistä ja neutraalia materiaalia, jonka tuella voit ottaa seksin ja nautinnon välineisiin liittyviä asioita puheeksi läheisenä, ammattilaisena tai asiakkaana. Kauttaaltaan oppaassa säilyy sensitiivisyys ja asiantuntijuus. Asioista ja tuotteista on kerrottu selvästi ja niiden oikeilla nimillä.

”Kuntoutusyrittäjät on mukana oppaassa, sillä haluamme vahvistaa keskustelukulttuuria, jossa jokaisen mahdollisuus oman näköiseen nautintoon toteutuu. Haluamme, että seksuaalisuudesta sekä välineistä puhuminen olisi helppoa ja luontevaa myös terapiatilanteessa” , sanoo Kuntoutusyrittäjien toiminnanjohtaja Satu Grekin.

”Kirjoitustyössä halusimme huomioida eri näkökulmia toteuttaa seksiä yksin ja muiden kanssa, sukupuolesta tai seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta”, sanoo erityistason seksuaaliterapeutti ja toimintaterapeutti Henna Kekkonen.

”Välineisiin seksuaalisuudessa voi liittyä stigmaa. On hienoa, että yhdessä pyrimme tätä stigmaa vähentämään”, sanovat Kekkonen ja Grekin.

Oppaan ovat Suomen Kuntoutusyrittäjien ja Anti-shopin tuella laatineet eri alojen kovat ammattilaiset Henna Kekkonen, Marjo Viinanen, Tiina Manninen, Fanni Kevätniemi, Jouni Forsström ja Raila Riikonen. Kirjoitustyössä on yhdistetty hoitotyön, kuntoutuksen ja seksologian osaamista.

Terapeutti voi hyödyntää opasta tarpeen mukaan kuntoutujien kanssa. Jo oppaiden esilläpito terveydenhuollon yrityksessä voi riittää.

Lataa ilmainen opas täältä

Lisätietoja:

Satu Grekin, toiminnanjohtaja, Kuntoutusyrittäjät, p. 050 550 3488, satu.grekin@kuntoutusyrittajat.fi

Henna Kekkonen, Terapiaperhonen Oy, p. 050 344 7864, henna.kekkonen@terapiaperhonen.com