3 huhtikuun, 2023 |

Onko vuosilomaviikko edelleen kuusipäiväinen? Kyllä on!

Vuosilomat ja TES-kysymykset ovat ponnahtaneet talvihorroksestaan esiin. Kaksi pointtia nousee esiin:
  • Vuosilomaviikko on edelleen kuusipäiväinen
  • Kuntoutusyrittäjien toimialalla ei ole (yleissitovaa) työehtosopimusta jota täytyisi tai voisi edes halutessaan noudattaa
Alla lisää 👇

Vuosilomalain mukaan vuosilomaviikko on kuusipäiväinen – myös vuonna 2023

Kuntoutusyrittäjien jäsenistöltä on tullut jonkin verran kysymyksiä liittyen siihen, siirrytäänkö yksityisillä terapia-aloilla tänä keväänä pois kuusipäiväisestä vuosilomaviikosta. Vastaus on: ei siirrytä. Vuosilomalaki ei ole muuttunut. Yksityisillä terapia-aloilla ei ole yleissitovaa työehtosopimusta, joka vaikuttaisi asiaan.

Voidaanko viisipäiväisestä vuosilomaviikosta sopia työnantajan ja työntekijän välillä?

Työnantajan ja työntekijän välillä ei voida pätevästi sopia vuosilomalaista poikkeavasta vuosiloman laskentatavasta, jos se heikentää työntekijälle kuuluvia etuuksia. Työnantajan on myös pidettävä vuosilomalain mukaista kirjanpitoa, josta syystä kuusipäiväisesti vuosilomaviikosta poikkeaminen ei ole suositeltavaa.

Nykyiseen vuoden 2005 vuosilomalakiin ulotettiin aikanaan mahdollisuus valtakunnallisille työnantaja- ja työntekijäjärjestöille sopia viisipäiväisestä vuosilomaviikosta (kts. eduskunnan kysymys aiheesta). Tuota mahdollisuutta ei kuitenkaan annettu työnantajan ja työntekijän välille.

Onko yksityisillä terapia-aloilla ylipäätään mitään työehtosopimusta?

Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n jäsenten toimialoilla (mm. fysio-, toiminta-, puhe-, psyko-, ravitsemus-, musiikki-, ratsastusterapia ja kuulon kuntoutus) ei ole yleissitovaa työehtosopimusta. Yleissitovuus (kts. työsopimuslain 2:7 §) tarkoittaa sitä, että työehtosopimusta sovelletaan kaikissa yleissitovan TES:n soveltamisalan työsuhteissa.

Toinen lain mukainen työehtosopimusten soveltamistapa on ns. normaalisitovuus. Normaalisitovuudella tarkoitetaan, että yritykset ovat sidottuja työehtosopimukseen, jonka niiden oma yhdistys on alalle sopinut (kts. työehtosopimuslain 4 §). Suomen Kuntoutusyrittäjät ry ei ole neuvotellut jäseniään sitovaa työehtosopimusta, joten normaalisitovuus ei tule sitä kautta kyseeseen.

Koska yleissitovaa tai normaalisitovaa työehtosopimusta alalla ei ole, ei Kuntoutusyrittäjien jäsenten tule siten lähtökohtaisesti soveltaa työsuhteissaan mitään työehtosopimusta. Työsuhteissa noudatettavat keskeiset ehdot määräytyvät työsopimuksen lisäksi työsopimuslain, työaikalain ja vuosilomalain mukaisesti.

Joissain kuntoutusta sivuavissa palveluissa, kuten hoivapalveluissa, sovelletaan yleissitovana työehtosopimuksia. Tällöin sovellettava työehtosopimus saattaa olla yksityisen sosiaalipalvelualan TES tai yksityisen terveyspalvelualan TES, jos kyse on esimerkiksi lääkärikeskuspalveluista.

Vaikuttavatko muiden alojen työehtosopimukset kuntoutusyrittäjän toimintaan jotenkin muuten?

Kuntoutusyrittäjien jäsenet eivät luonnollisestikaan toimi tyhjiössä, joten erityisesti työntekijöitä rekrytoitaessa voi työntekijä vertailla työsuhteen ehtoja suhteessa hyvinvointialueisiin tai yksityiseen hoiva-alaan. Erityisesti palkkaus on tällainen yleinen vertailukohta. Samoin myös vuosilomien kertyminen eli loman pituus. Nämä vaikuttavat taustalla omalla osuudellaan kun työntekijän kanssa neuvotellaan työsuhteen ehdoista, mutta työnantajan ja työntekijän on kuitenkin neuvoteltava itse työsopimuksen ehdot.

Muistakaa työsopimusta solmittaessa seuraavat seikat:

• Älkää kirjatko työsopimukseen mitään työehtosopimusviittauksia, ellette ole asiaa erikseen juristilta tarkistaneet tai asiassa ole muuten selvää, että työehtosopimusta tulee juuri tässä tapauksessa soveltaa.
  • Viisipäiväisestä vuosilomaviikosta ei välttämättä saa pätevästi työnantajan ja työntekijän kesken sopia. Jos haluatte sopia lakia pidemmästä vuosilomasta, tehkää se siten, että voitte soveltaa lain mukaista vuosiloman ansainta- ja käyttölogiikkaa. Toisin sanoen vuosilomaa kuluu viikossa vuosilomalain mukaisesti kuutena arkipäivänä (lauantai on normaalisti arkipäivä).