26 huhtikuun, 2023 |

Palvelusetelit, palautteet ja asiakasohjaus puhuttivat Kuntoutusyrittäjäkiertueella

”Olemme pahoillamme, ettei kaikki ole mennyt kuin Strömsössä”, lausahti Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen kuntoutuksen palvelualuejohtaja Aki Vainionpää Kuntoutusyrittäjien yrittäjäkiertueen Seinäjoen etapilla 25.4. keskustelun kuumetessa.

Hyvinvointialueen puheenvuoro, ja erityisesti kuntoutuksen maksusitoumusten sekä palveluseteleiden verkkainen käynnistyminen poiki paljon pystykäsiä mm. fysio-, toiminta- ja puheterapeuteista koostuvassa yleisössä Seinäjoen illassa.

Tunnelma oli hyvällä tavalla latautunut, ja vuoropuheluyhteys hyvinvointialueen sekä alueen terapiayrittäjien välillä on erittäin hyvä. Kuntoutusyrittäjät myös ehdotti Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle ns. ostopalveluvaltuutuksen käyttöönottoa rekisterinpidossa. Vainionpää kuunteli ja oli kiinnostunut.

”Palveluseteli on hyvinvointialueelle kustannustehokkaampi kuin ostopalvelut”

Palvelusetelien käyttö herätti keskustelua. Setelien edullisuutta hyvinvointialue perusteli osin sillä, että sen hinta on halvempi. Toinen yrittäjän kommenteissa esiin pulpahtanut syy edullisuudelle on se, että hallintohommat ovat siirtyneet hyvinvointialueelta kuntoutuksen palveluntuottajille, eli yrityksille. Väsymystä hallintotyöhön ja tietojärjestelmiin oli hieman ilmassa. ”Fysioterapeutin työ on mukavaa – mutta hallintohommat ei”, kuului tauolla sanotun.

”Erityislapsen omaiselle terapeutin pysyvyys ja tuki ovat kullan kalliita”

Yrittäjäillassa kuultiin myös kuntoutujan näkökulma. Erityislapsen äiti ja Leijonaemot ry:n aktiivi Heli Parjanen kertoi, kuinka lapsen sairastuminen 9-vuotiaana ravisteli hänen perhettään ja omaa jaksamistaan. Fysioterapeutti Markelta saatu korvaamaton tuki vuosien ajan kannatteli koko perhettä. Marke osasi huomioida lapsen sekä koko perheen, ja sai välillä vastentahtoisen lapsen tekemään urheasti harjoitteitaan.

Mitä yrittäjäillasta jäi käteen?

Kysyimme osallistujilta tunnelmia tapahtumasta:

”Kollegojen tapaaminen on hienoa. Lisäksi täällä asiat kuulee tuoreeltaan, tietää mitä odottaa tämän ja ensi vuoden aikana”, sanoi fysioterapeutti Tuula Kallioniemi alkuun.

”Yrittäjäiltaan kannattaa tulla, sillä koskaan ei tiedä mitä ei vielä tiedä.”

Ensi vuoden muutoksista ja tuoreista Kela-kuulumisista kertoi Kuntoutusyrittäjien lakimies Juhani Saarinen ajankohtaiskatsauksessa. Uutta on, että ensi vuonna valvontalaki muuttaa kuntoutusyrityksen valvontaa viranomaisilta kuntoutusyrityksille itselleen. Juhani kertoi myös, kuinka Kelan käytännöt terapiapäätöksissä sekä terapeuttien korvaamisessa ovat Kuntoutusyrittäjien jatkuvan vaikuttamisen kohteena.

Terapeutin arkeen hyviä työkaluja tarjosivat Seinäjoella kumppanit Villa Manus, Cryonic sekä HUR. Muilla yrittäjäkiertueen paikkakunnilla ovat lisäksi mukana Kruunupuisto, Rocktape ja Diarium.

Haluatko mukaan? Vielä ehdit!

Kuntoutusyrittäjäkiertueen loput pysäkit:

ke 26.4. Oulu

ti 9.5. Turku
to 12.5. Kuopio

Tapahtuma on maksuton, mutta ilmoittautuminen vaaditaan!

Tervetuloa!