15 huhtikuun, 2019 |

Toimintakeidas hyödyntää digitalisaation mahdollisuuksia täysillä

Kaupallinen yhteistyö

 

Toimintakeidas on yksi niistä terapia-alaan yrityksistä, joissa ei jämähdetä vanhaan. Digitalisaatio ja sen mukanaan tuomat mahdollisuudet ovat yrityksessä arkipäivää.

”Paperikalenteria meillä ei ole ollut käytössä enää vuosiin. Terapiatyötä ohjaavat dokumentit ja palvelukuvaukset ovat kaikki potilastietojärjestelmässä. Skannaamme kaikki kuntoutussuunnitelmat ja Kelan päätökset asiakkaan tietoihin. Terapeuteilla ei ole papereita mukanaan. Jos asiakkaan toimintaympäristössä pitää jotain tarkentaa, tiedot löytyvät Diariumista”, toimitusjohtaja, toimintaterapeutti Jaana Hattunen kertoo.

 

Sähköinen viestintäpalvelu käyttöön ensimmäisten joukossa

Tehokkaan sähköisen potilaskortisto- ja laskutusohjelman rinnalla Toimintakeidas on ensimmäisten joukossa ottanut käyttöönsä sähköisen viestintäpalvelun.

”Meillä on tarkoitus tällä systeemillä korvata terapiavihko. Tulin äsken juuri koululta, ja on ihan eri asia viestiä asiakkaan äidille sähköisesti kuin kirjoittaa paperivihkoon, joka saattaa olla välillä hukassa. Jos se jonain kertana ei ole mukana, joudun kaivamaan potilastieto-ohjelmasta edellisen terapian asiat”, Hattunen sanoo.

Sähköisestä viestintäpalvelusta, Navisec Healthista, hänellä on vasta viikon kokemus. Jatkossa on tarkoitus, että asiakkaat esimerkiksi täyttävät kyselylomakkeita sähköisesti, ja niitä käydään sitten yhdessä läpi. Paperilomakkeet eivät enää ole tätä päivää, pelkästään niiden postitteluun asiakkaalle ja takaisin saa varata lähes kaksi viikkoa.

Toimintakeitaalla on aiemminkin ollut käytössä sovellus asiakkaiden kanssa viestintään. Se ei ollut suomenkielinen, ja aiheutti siksi haasteita.

Yksi iso asiakasryhmä, joiden kanssa sähköinen viestintä toimii hyvin, ovat aikuistuvat, itsenäistyvät nuoret. He haluavat mielellään viestiä esimerkiksi WhatsApp-tyyppisesti. Tietoturvallisuus tulee kuitenkin siinä vastaan.

”Tietoturvallinen ympäristö, suomenkielisyys ja yhteensopivuus Diariumin kanssa”, Hattunen listaa syitä, miksi päätyi Navisec Healthiin.

Palveluita useilla paikkakunnilla

Toimintakeidas perustettiin Jyväskylässä 1994. Nyt sillä on viisi toimipaikkaa, Jyväskylän lisäksi myös Keuruulla, Äänekoskella, Helsingissä ja Joensuussa. Se myös tuottaa Attendolle Tohmajärvelle kunnan toimintaterapiapalvelut.

Asiakkaina on kaikenikäisiä lapsia ja nuoria sekä aikuisia. Hattunen itse on toimintaterapeutti, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja ja esteettömyyskonsultti, joka on opiskellut myös viittomakieltä.

Yksi tärkeä asiakasryhmä ovat itsenäistyvät nuoret, joilla on esimerkiksi autismikirjon diagnoosi.

”Heidän toiminnanohjaustaitonsa ja arjenhallintansa ei välttämättä ole sillä tasolla, että itsenäinen asuminen ja esimerkiksi asiointi onnistuu ilman harjoittelua”, Hattunen toteaa.

Toimintakeitaan toimintaterapeutit liikkuvat paljon. Toimisto pystytetään milloin minnekin parkkipaikalle, ja tehdään kirjaukset siellä. Onpa kirjauksia metsäterapian yhteydessä tehty metsässäkin.

Hyvät sähköiset välineet ovat terapeutille välttämättömiä. Jaana Hattunen itse tykkää kauniina kevätpäivänä avata koneen Helsingin Vuosaaressa meren rannalla sijaitsevan kahvila-ravintolan terassilla, ja tehdä parin tunnin ajan toimistotöitä siellä.  On tosi tärkeä voida hoitaa töitä mobiilisti missä tahansa.

Lue lisää tai varaa maksuton etäesittely health.navisec.fi