28 helmikuun, 2018 |

Tulkoon sote – kuntoutusyrityksissä ollaan valmiita

Me Kuntoutusyrittäjissä odotamme, että eduskunta saa valmiiksi sote-päätökset tämän kevään aikana. Sen jälkeen tiedämme, miten uudessa mallissa ollaan mukana. Minkälaista uutta osaamista tarvitsemme, kenen kanssa pitää verkostoitua, miten maakunnan kanssa pärjätään, miten sote-keskuksen kanssa toimitaan?  Edunvalvontajärjestö Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n tehtävänä on hakea vastauksia näihin kysymyksiin ja kertoa ne eteenpäin jäsenyrittäjilleen.

Tämän päivän tiedon mukaan valinnanvapauslaki matkustaa eduskunnan käsittelyyn ensi viikon torstaina, 8.3.2018. Oletettavaa on, että sillä sekunnilla alkaa sote- ja maakuntalakipakettien rapsakka käsittely.  Hallitus puolustaa esityksiään ja oppositio kaivaa heikkouksia esiin.  Näinhän se demokratiassa menee.

Pienet, kustannustehokkaat kuntoutuspalveluja tuottavat yritykset henkilökuntineen ovat valmiina tuottamaan kansalaisten tarvitsemia palveluja työ- ja toimintakyvyn ylläpitämiseen ja edistämiseen myös uudessa sote-ajassa. Lainsäätäjän tehtävänä on nyt vain huolehtia siitä, että mikro- ja pk-yritykset säilyvät mukana tuottamassa palveluja. Ei saa käydä niin, että palvelutuotanto keskittyy isoille tuottajille ja pienille tuottajille jäisi vain kiire- ja lomatuuraajan rooli.

Suomessa on 18.700 sote-yritystä, niistä 95 % on mikroyrityksiä. Nuo yritykset tuottavat kansalaisten tarvitsemia lähipalveluja myös pienillä paikkakunnilla. Nuo yritykset työllistävät 67.500 ihmistä ja nuo yritykset maksavat veronsa Suomeen.  Nuo yritykset ovat tärkeä osa myös uudessa sote-mallissa.