29 huhtikuun, 2019 |

Vetoomus – Kuntoutus on viisas investointi!

Kuntoutussäätiö, Tuki- ja liikuntaelinliitto Tule ry ja Suomen Kuntoutusyrittäjät ry onnittelee lämpimästi uusia kansanedustajia ja toivottaa kaikkea hyvää kansanedustajakaudelle!

Kuntoutus on yksi tehokkaimmista keinoista nostaa väestön työllisyysastetta. Hyvinvointiyhteiskunnan kestävyys edellyttää, että huomattavasti isompi osa nyt työelämän ulkopuolella olevista työllistyy ja osatyökykyiset pystyvät jatkamaan työssä.  Kuntoutuksella pystytään myös vähentämään ikääntyneen väestön kallista hoidon ja hoivan tarvetta tai laskemaan tarvittavan hoidon ja hoivan intensiteettiä. Kuntoutusta tarvitaankin ikään katsomatta, myös hoidon ja hoivan rinnalla.

Kuntoutuspalveluita tuottavat julkisen sektorin lisäksi yritykset ja järjestöt. Kuntoutusalan yritykset ja järjestöt muodostavat valmiin lähipalveluja tuottavan verkoston ympäri Suomea, myös pienillä paikkakunnilla. Kansalaisjärjestöjen sadat paikallisyhdistykset tukevat kuntoutumisen polulla eri puolilla maata. Järjestöille suunnattu tuki maksaa itsensä aina takaisin.  Edistämällä kuntoutuksen edellytyksiä pidämme huolen myös siitä, että saamme itse apua sitä tarvitessamme. Siksi Kuntoutuskomitean työtä on välttämätöntä jatkaa ja samalla saada komitean ehdotukset käytäntöön.

Vetoamme päättäjiin, että Kuntoutus kirjataan hallitusohjelmaan ja sen ympärille muodostetaan laajapohjainen ja moninäkökulmainen kärki- tai strateginen hanke

Kuntoutus on viisas investointi!

Kuntoutusvetoomus 2019

Yhteistyöterveisin