14 syyskuun, 2018 |

Vuoden Kuntoutusyritys kantaa huolta kuntoutujista

Suomen Kuntoutusyrittäjät ry on nimennyt Vuoden 2018 Kuntoutusyritykseksi Oulussa toimivan Oulunseudun Fysioterapia Oy:n.

Voittajayrityksen yrittäjä Sirpa Erhon unelmana on fysioterapian nostaminen siihen arvoon, joka sille kuuluu. – Meillä fysioterapeuteilla on tärkeä tehtävä madaltaa hoitoon tulon kynnystä ja tiedottaa ihmisille, että fysioterapia auttaa. Fysioterapeutti paneutuu oireiden syihin ja käyttää useita vaikuttavia menetelmiä asiakkaan kivun ja muiden oireiden helpottamiseksi sekä toimintakyvyn tukemiseksi.

Nyt palkittu yritys on kasvanut 26 vuoden aikana 5 toimipaikkaa ja 13 työntekijää työllistäväksi, monipuolisia, näyttöön perustuvia fysioterapiapalveluja tuottavaksi kuntoutusalan yritykseksi. – Aina kun tilat ovat jääneet pieniksi, on muutettu isompaan. Ja kun oven takana on ollut kahden viikon ajan jonoa, on palkattu uusi työntekijä, Sirpa Erho kertoo. Tinkimätön, ihmistä arvostava asiakastyö on kantanut hedelmää.

Kokenut yrittäjä kantaa suurta huolta ihmisten oikeudesta kuntoutukseen. Maksajatahot ovat säästöjen nimissä vähentäneet asiakkaiden kuntoutusmääriä.

– Ensimmäistä kertaa koko yrityksemme historiassa on tapahtunut niin, että monioireisen, vaikeasti vammaisen lapsen kuntoutus lopetettiin sillä perusteella, ettei hänestä koskaan tule omatoimista. Fysioterapeuttina tiedän seuraukset, mm. nivelten jäykistymisen ja hengityksen vaikeutumisen. Omaisten huoli on valtava, Sirpa Erho sanoo.

Muutenkin eletään poikkeuksellista aikaa. Kuntoutusalan tulevaisuudennäkymät ovat erikoiset. – Riippuen siitä, miten sote-uudistus toteutetaan, on mahdollisuus siihen, että kuntoutusalan yritysten kannalta kaikki menee joko oikein huonosti tai oikein hyvin. Koskaan aikaisemmin ei ole ollut tällaista tilannetta, kokenut yrittäjä summaa.

Oulunseudun Fysioterapia Oy:n katse on tulevaisuudessa. – Uskomme lujasti fysioterapiaan ja sen tarpeellisuuteen terveydenhuollon tärkeänä osana. Siksi haluamme kehittää yritystämme tulevinakin vuosina arvojemme pohjalta perheyrityksenä, Sirpa Erho sanoo.

Lisätietoja:

Sirpa Erho, toimitusjohtaja, Oulunseudun Fysioterapia Oy, puh. 045 651 2372, sirpa.erho@osfysio.fi

Mikko Utecht, Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n puheenjohtaja, puh. 046 810 2070, mikko.utecht@kuntoutusyrittajat.fi
Leila Salonen, Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n toiminnanjohtaja, puh. 040 749 8706, leila.salonen@kuntoutusyrittajat.fi

Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n jäsenistöön kuuluu 700 kuntoutuspalveluja tuottavaa yritystä, joilla on 900 toimipistettä eri puolilla Suomea. Valtaosa näistä yrityksistä on pieniä, 1 – 3 hengen yrityksiä, jotka tarjoavat lähipalveluja kotikuntansa asukkaille, työllistävät ja maksavat veronsa Suomeen. Toimialan yritykset ovat jo vuosikymmenien ajan tuottaneet lähipalveluna mm. vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen palveluja.

Mediatiedote Vuoden 2018 Kuntoutusyritys