5 toukokuun, 2021 |

Hae kunnaltasi korvausta suojainkuluista – Kuntoutusyrittäjien mallipohja

Sosiaali- ja terveysministeriö edellyttää kuntia ja sairaanhoitopiirejä korvaamaan suojainkulut

Kuntoutusyrittäjät on tehnyt jäsenyritysten avuksi malliasiakirjan, jolla sulkemiskorvauksia voi hakea kuntoutuspalveluita tilanneelta julkiselta järjestäjältä kuten kunnalta, kuntayhtymältä tai sairaanhoitopiiriltä. Mallissa on hyödynnetty Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen korvaustapaa ylimääräisten suojainkorvausten pohjana. Malli koostuu terapiakohtaisesta korvauksesta ja kertaluontoisesta asiakaskohtaisesta järjestelykulusta.

Kuntoutusyrittäjien tiedossa on, että tällä hetkellä osa kunnista on korvannut kunnallisissa palveluissa lisääntyneen suojaintarpeen joko maksuttomina suojaimilla tai suoraan rahallisina kuluina. Esimerkiksi Kela on korvannut ylimääräiset suojainkulut terapiatapahtumakohtaisesti kesäkuusta 2020 alkaen. Tällä hetkellä Kela on päättänyt korvausten jatkamisesta kesäkuuhun 2021 asti, mutta korvausten mahdollisesta jatkosta ei ole vielä päätetty.

Kuntoutusyrittäjät yhtyy sosiaali- ja terveysministeriön näkemykseen siitä, että valtakunnalliseen koronavirusepidemian aiheuttamien ylimääräisten suojainkulujen korvausvastuu kuuluvat palvelut järjestäneelle kunnalle.

Malli löytyy tästä linkistä. Sosiaali- ja terveysministeriön tiedote ja aiempi uutisemme aiheesta löytyy tästä linkistä.