12 heinäkuun, 2021 |

Jäsentarina: Helsingin Toimintaterapia kuntouttaa asiakkaita suurella sydämellä

Helsingin Toimintaterapia Oy tarjoaa toimintaterapiapalveluita kaiken ikäisille. Yritys on yksi alan pioneereista, sillä Helsingin Toimintaterapia on ollut toiminnassa yli 30 vuotta.

– Helsingin Toimintaterapia oli ensimmäinen yritys pääkaupunkiseudulla, joka tarjosi lapsille mm. sensoriseen integraation menetelmän mukaista toimintaterapiaa, Helsingin Toimintaterapian toimitusjohtaja ja toimintaterapeutti Kati Vartiainen kertoo.

Yrityksessä työskentelee 11 toimintaterapeuttia, joista 7 on Helsingin Toimintaterapian Oy:n omistajia. Vartiainen on yksi heistä. Hän on työskennellyt Helsingin Toimintaterapiassa kokoaikaisesti vuodesta 2005 lähtien.

– Lukion jälkeen yritin päästä opiskelemaan fysioterapiaa. Minulla oli vasta kolmantena vaihtoehtona toimintaterapian opinnot. Fysioterapiaa en päässyt opiskelemaan, mutta toimintaterapeutin opintoihin pääsin, Vartiainen muistelee.

20 vuoden jälkeen Vartiainen kokee ratkaisun olleen oikea. Toimintaterapeutin työ on hänelle sydämen asia. Vartiainen on erikoistunut lasten kuntouttamiseen.

– Pidän ihmisten kanssa työskentelystä. Siitä, kun saan olla vuorovaikutuksessa suoraan lasten ja perheiden kanssa ja olla tukemassa heidän lapsensa kuntoutumista. Parasta on tietysti ne ihanat onnistumisen ja osaamisen hetket, joita lapsi kokee kuntoutuksen aikana, Vartiainen hymyilee.

Toimintaterapian tunnettavuus edelleen heikkoa

Vartiaisen 20 vuotisen uran aikana kuntoutusala on muuttunut paljon.

– Kuntoutustarpeen näkyvyys ja tietoisuus on lisääntynyt, mikä on hyvä asia. Se on toisaalta johtanut myös siihen, että on paljon yrityksiä, jotka tarjoavat erilaisia terapia- ja menetelmäpalveluja. Kuntoutupalveluyrittäjänä tulee olla tarkkana ja tietoinen siitä, mihin haluaa keskittyä ja mitä haluaa tarjota asiakkaille sekä nostaa se erottuvasti esille.

Helsingin Toimintaterapian aloittaessa toimintansa liki 30 vuotta sitten, toimintaterapia ei ollut niin tunnettu kuntoutusmuoto kuin nykyään. Tänä päivänä toimintaterapia on tunnetumpaa, mutta edelleen on paljon kuluttajia, jotka eivät tiedä mitä toimintaterapia on.

– Toimintaterapia jää edelleen fysioterapian varjoon. Toimintaterapeuttina tiedän, miten suuret mahdollisuudet toimintaterapialla on kuntoutusmuotona ja esimerkiksi asiantuntijana ennalta ehkäisevässä työssä, Vartiainen huokaa.

Suomen Kuntoutusyrittäjien apu on tarkkaa ja kohdennettua

Helsingin Toimintaterapia on ollut Suomen Kuntoutusyrittäjien jäsen loppuvuodesta 2020 lähtien.

Vartiainen on jo ennen jäsenyritykseksi liittymistä seurannut aktiivisesti Kuntoutusyrittäjien toimintaa ja tarjontaa.

Muutaman vuoden sisällä hän huomasi, miten eri kuntoutusalojen yrittäjiä ja erityisesti toimintaterapia-alan yrityksiä liittyi enenevissä määrin Kuntoutusyrittäjien jäsenyritykseksi. Myös Kuntoutusyrittäjien hallituksessa on enemmän toimintaterapia-alan yrittäjiä mukana. Nämä vahvistivat päätöksen ryhtyä jäsenyritykseksi.

– Kuntoutusyrittäjien avulla toimintaterapia saa hyvää näkyvyyttä ja heillä on osaamista viedä kuntoutukseen liittyviä asioita eteenpäin, Vartiainen perustelee.

Vartiainen kokee Kuntoutusyrittäjien avun olevan hyvin kohdennettua.

– Kuntoutusyrittäjät ajavat asioita nimenomaan kuntoutuksen näkökulmasta, esimerkiksi Kuntoutusyrittäjien lakipalvelu on kohdennettua ja pienyrittäjiä hyvin tukevaa. Muut järjestöt ajavat yleensä muidenkin ammattikuntien ja palvelualojen asioita, jolloin itse joutuu usein aluksi kertomaan omasta toimialasta melko laajasti, ennen kuin ongelman ytimeen päästään sisälle. Kuntoutusyrittäjillä on tarvittavaa tietotaitoa ja heidän palvelut ovat fokusoidumpia, jolloin saamme heiltä enemmän apua ja tukea.

Vartiaisen mielestä varsinkin pienten yritysten ja yksinyrittäjien kannattaa liittyä Kuntoutusyrittäjien jäsenyritykseksi.

– Kuntoutusyrittäjiltä saa tukea, jolloin pienyrittäjän ei tarvitse yksin painia asioiden kanssa, Vartiainen sanoo ja jatkaa.

– On ollut ilo huomata, että Kuntoutusyrittäjät ottaa kantaa isoihin teemoihin, kuten Kelaan tai Soteen liittyvissä asioissa. Ja kannanotoissa on yhdistetty samaan sekä kuntoutuksen vahva näkökulma että lainvoimaisuus. Kuntoutusyrittäjät ovat hyvin ajan tasalla meneillään olevista asioista ja ottavat meidän yrittäjien näkökulman mukaan keskusteluihin ja puhuvat puolestamme. Se on iso asia.

Helsingin Toimintaterapia Oy

www.helsingintoimintaterapia.fi

Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:ssä on tällä hetkellä jäsenyrityksiä enemmän kuin koskaan ennen!

Jäsenmäärä on tällä hetkellä noin 931 yrittäjää ja toimipaikkaa. Erityisesti toimipaikkajäsenten ja puheterapeuttien määrä on kasvussa.

Suosittele jäsenyyttä myös kollegayrittäjälle!

Jokaisesta jäsenyyteen johtaneesta vinkistä palkitsemme vinkkaajaa pienellä muistamisella. Kun vinkkaatte, pyytäkää jäseneksi liittyvää kirjoittamaan liittymislomakkeen viimeiseen laatikkoon sinun tai yrityksesi nimi.

Liittymislomake: https://fysi.crmieportal.com/public/events/151001

Lisätietoa jäsenyydestä: https://kuntoutusyrittajat.fi/jasenet/liity-jaseneksi/

Olemme olemassa juuri sinun yritystäsi varten!