2 elokuun, 2021 |

Jäsentarina: Musiikista tukea ja terveyttä hyvinvointiin

Musiikkiterapia Resonanssissa on tilaa kaikenlaiselle musiikille. Kauniit melodiat ja vauhdikkaat rytmit soivat vuorotellen, sulassa sovussa. Musiikkiterapia Resonanssin yrittäjä Eija Karvinen on aina rakastanut musiikkia ja musiikin tekemistä yhdessä toisten kanssa.

Hän tiesi jo opiskelijaikäisenä haluavansa tehdä töitä musiikin parissa. Mutta maaseudulla asuvalle nuorelle ei ollut mahdollisuutta musiikkiopiston käymiseen. Karvinen hyväksyi sen, että musiikki jäisi hänelle pelkästään harrastukseksi.

– Sattumalta päädyin opiskelemaan perushoitajaksi. Heti opintojen alussa keskustelimme tulevan päättötyön aiheen valitsemisesta. Keskustelin viimeistä lukuvuottaan opiskelevan perushoitajaopiskelijan kanssa siitä, mikä voisi olla päättötyöni aihe. Hän oli tehnyt päättötyön kirjallisuusterapiasta, jolloin sain ajatuksen tehdä päättötyön musiikkiterapiasta. Samalla löysin kiinnostavan ammatin, jota kohti pyrkiä ja tässä sitä ollaan, Karvinen muistelee.

Nyt 30 vuotta myöhemmin, Karvinen kouluttaa musiikkiterapeutteja Eurajoen kristillisessä opistossa yritystoiminnan ohessa.

Lähitulevaisuudessa on tapahtumassa ammatillisesti suuri asia. Karvinen aikoo pakata tavaransa ja lähteä musiikkiterapeuttina lähetystyöhön ulkomaille maahan, jossa ei ole olemassa musiikkiterapiapalveluja. Siellä hän aloittaa kuntouttamaan kehitysvammaisia ja lapsia musiikkiterapian avulla.

– Tuntuu, että tämä on se asia, johon olen valmistautunut tietämättäni koko urani ajan, Karvinen hymyilee.

Terveysongelmasta uusi suunta uralle

Musiikkiterapia on hyvä kuntoutusmuoto muun muassa ilmaisuun liittyvissä ongelmissa, tunteiden ja aggressiivisuuden hallinnassa sekä neurologisissa ongelmissa. Musiikkiterapia Resonanssissa kuntoutetaan kaiken ikäisiä.

Resonanssin palveluihin kuuluu muun muassa ikäihmisille pidetyt ”muskarit”, eli aktivoivat musiikkihetket ja vibroakustinen hoito, jossa tuotetaan matalataajuista siniäänivärähtelyä. Hoitomenetelmä sopii stressin, kiputilojen ja unettomuuden hoitoon.

Lisäksi Karvisella on erityisryhmille bänditoimintaa, joka on hänelle erityisen lähellä sydäntä. Ennen Resonanssin perustamista, Karvinen oli freelancer, joka toteutti pääsääntöisesti ryhmille bänditoimintaa myös kansalaisopistossa.

Bändit joutuivat pannaan, kun Karviselle tuli terveysongelmia.

– Sain korvatulehduksen samana päivänä, kun olimme perheeni kanssa matkustamassa lomalle Kreikkaan. Lentokoneessa lennon aikana korvaani sattui niin paljon, etten ole vielä koskaan kokenut sellaista kipua.

Tärykalvon toiselle puolelle oli mahdollisesti päässyt jokin korvatulehduksen seurauksena, jonka takia tavalliset äänet kuulostavat tavallista voimakkaammalta.

– Alussa en pystynyt paistamaan edes perunaviipaleita paistinpannulla ilman kuulosuojaimia, koska paistaminen oli niin kovaäänistä, Karvinen nauraa.

Kuvan bändiharjoituksissa on Satakieli-bändi, ryhmäkoti Lumikista. Heidän terapeuttina ja ohjaajana on Eija Karvinen.

Tapahtuman seurauksena Karvinen joutui vähentämään bänditoimintaa ja pohtimaan suunnanmuutosta työssään. Hän ryhtyi tuottamaan musiikkiterapiaa yksilöterapiana, koska se on äänitasoltaan hiljaisempaa ja helpommin säädettävissä, toisin kuin ryhmätoiminnassa.

– Pidän ammatissani ihmisistä ja aidosta yhteistyöstä. Oli kyseessä perhe, koulu, asuinyksikkö tai päiväkoti, niin hyvällä yhteistyöllä aikaiseksi saatu arjen helpottuminen tai tavoitteen saavuttaminen tuntuvat hyvältä.

Kuten moni muukin terapia-alan yrittäjä, myös Karvinen joutui pakon sanelemana ottamaan etäterapiapalvelut käyttöön koronaepidemian aikana. Hänen oli opeteltava käyttämään erilaisia ohjelmia ja huolehtimaan uudella tavalla tietoturva-asioista.

Karvinen kuitenkin kokee, että etäterapian haltuun ottaminen oli vain hyvä asia. Nyt hänellä on uusi taito, josta on hyötyä jatkossakin.

– Etätapaamisten hyvänä puolena oli se, että kehitin aivan uusia tapoja tehdä kuntoutusta. Etätapaamisten avulla pystyimme myös vähintään ylläpitämään asiakkaan hyvinvointia pahimman korona-ajan yli. Etätapaamisten haasteena oli ylläpitää asiakkaille tuttuuden tunnetta ja ennustettavuutta, Karvinen kertoo.

Kuntoutusyrittäjät pitää yrittäjät ajan tasalla kuntoutusalasta

Musiikkiterapia Resonanssi on ollut Suomen Kuntoutusyrittäjien jäsen 2 – 3 vuotta. Karvinen on hyödyntänyt ahkerasti Kuntoutusyrittäjien juristin, Juhani Saarisen ammattitaitoa lakipykälien selvittämisessä.

– Kuulin ensimmäisen kerran Kuntoutusyrittäjistä kollegaltani. Hän kertoi Kuntoutusyrittäjillä olevan oma lakimies, joka on erikoistunut nimenomaan kuntoutusalan lakipykäliin.

Kuntoutusyrittäjien tuki on tärkeää Karviselle ja se korostui erityisesti korona-aikana, kun STM:n ja THL:n ohjeistus oli välillä epäselvää.

– Kuntoutusyrittäjiltä on tullut hyvät selvitykset ja tulkinnat tiedotettavista asioista. Tällä alalla on oltava ajan tasalla. On hienoa, että alaa seuraa puolestani joku muu. Kuntoutusyrittäjät tiedottaa ja selvittää asioita puolestani, Karvinen kehuu.

Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:ssä on tällä hetkellä jäsenyrityksiä enemmän kuin koskaan ennen!

Jäsenmäärä on tällä hetkellä noin 931 yrittäjää ja toimipaikkaa. Erityisesti toimipaikkajäsenten ja puheterapeuttien määrä on kasvussa.

Suosittele jäsenyyttä myös kollegayrittäjälle!

Jokaisesta jäsenyyteen johtaneesta vinkistä palkitsemme vinkkaajaa pienellä muistamisella. Kun vinkkaatte, pyytäkää jäseneksi liittyvää kirjoittamaan liittymislomakkeen viimeiseen laatikkoon sinun tai yrityksesi nimi.

Liittymislomake: https://fysi.crmieportal.com/public/events/151001

Lisätietoa jäsenyydestä: https://kuntoutusyrittajat.fi/jasenet/liity-jaseneksi/

Olemme olemassa juuri sinun yritystäsi varten!