4 lokakuun, 2023 |

Kuntoutusyrittäjien viesti työministerille HVA:n rekrytointirajoituksista

Hyvinvointialueilla on levinnyt vuoden mittaa malli, jossa hyvinvointialueet ovat kieltäneet palveluntuottajia käyttämästä hyvinvointialueiden palvelutuotannossa hyvinvointialueiden henkilöstöä. Menettely on paljastanut lainsäädännössä todennäköisesti puutteen, johon voi olla syytä puuttua.

Kuntoutusyritäjät lähetti työministeri Arto Satoselle kirjeen aiheesta. Viesti on luettavissa tästä linkistä.

Kuntoutusyrittäjät pyytää ministeriä joko ohjaamaan hyvinvointialueita kunnioittamaan työsopimuslakiin kirjattua kilpailukieltoehtoa hankinnoissaan tai tarvittaessa valmistelemaan lainsäädäntömuutoksia, jolla monimuotoinen työnteko saadaan jatkossakin onnistumaan.

Hyvinvointialueiden menettely estää monimuotoisen työnteon

Keskeinen esimerkki on Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde. Kuntoutusyrittäjät on saanut jäseniltään ja muilta yhdistyksiltä lukuisia yhteydenottoja aiheesta. Aiheesta on myös keskusteltu Pohteen johdon kanssa, mutta toistaiseksi tuloksetta.

Ongelma on silti pysynyt: sote-ammattilainen, joka on jo valmiiksi missä tahansa työsuhteessa Pohteelle, ei ole Pohteen näkemyksen mukaan kelvollinen tuottamaan yksityisen palveluntuottajan palveluksessa mitään palveluita Pohteelle.

Kuntoutusyrittäjät nosti viestissään esille terapioiden arviot ja varsinaisen terapiapalvelutuotannon, sekä erityisesti lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut, kuin myös psykoterapiapalvelut jos sote-ammattilainen antaa psykoterapiaa Pohteen kanssa tehdyn työsopimuksen näkökulmasta sivutoimena. Psykoterapia on tässä suhteessa erityinen ammatti, sillä psykoterapeutilla on pohjakoulutuksena jokin muu psykoterapiaan pääsyn edellytyksenä ollut sote-alan ammatti.

Aiheesta on luettavissa lisää alla olevista linkeistä