21 lokakuun, 2020 |

Kustannustuelle esitetään jatkoa – Kuntoutusyritäjät lausui luonnoksesta

Kustannustuelle esitetään jatkoa loppuvuodesta 2020

Esityksen mukaan tuki olisi haettavissa aikaisintaan joulukuussa 2020. Kustannustuettavia yrityksiä jaetaan aiempaan tapaan tuettaviin toimialoihin, sekä erityisistä syistä tuettaviin, jos toimiala ei ole tuettujen joukossa. Kesällä kuntoutusyritysten toimialat olivat tuettujen toimialojen joukossa. Kuntoutusyrittäjien tavoitteena on, että yritykset ovat tuen piirissä vielä kustannustuen II-osassakin. Tukikauden pituus ei ole vielä selvillä, mutta se saattaisi jatkaa jo suoraan edellisen tukikauden päättymisestä, eli 1.6.2020 alkaen.

Lyhyessä lausuntokierrosajassa lausuntoja annettiin 21, joista yksi oli Kuntoutusyrittäjien lausunto. Kuntoutusyrittäjät korosti lausunnossaan kustannustuen jatkon merkitystä kuntoutusyrityksille, sekä esitti liikevaihdon laskemisvaatimuksen pudottamista 30 % rajasta alaspäin, sekä kustannustuen alarajan pienentämistä 2000 eurosta. Yleisestä liikevaihdon alarajasta kustannustuen jatkoesityksessä oli jo luovuttu.

Lisäksi kuntoutusyrittäjät esitti mm. työntekijöiden sairauslomakustannusten sekä vuosilomapalkkavelan kertymisen huomioimista tuessa. Lisäksi lausunnossa tuotiin esille aiemmin tartuntatautilakiin esitetty korvaustyökalu.

Kustannustuen merkitys korostuu nyt, kun muut keväällä ja kesällä käytössä olleet koronatuet ja mm. yksinyrittäjätuet ovat jääneet pois. Kuntoutusyrittäjien koko lausunnon kustannustuen jatkosta voi lukea täältä.