7 kesäkuun, 2021 |

Liikkumisen apuvälineet parantavat arkea – Invalidiliitto haluaa hälventää apuvälineiden häpeäleimaa

Kaupallinen yhteistyö

Liikkumis- ja toimimisesteisen henkilön sujuva arki ja hyvä elämänlaatu edellyttävät toimivia apuvälineitä. Apuvälineiden avulla voidaan edistää kuntoutumista, tukea, ylläpitää sekä parantaa liikkumis- ja toimintakykyä jokapäiväisissä toiminnoissa.

Tällaisia apuvälineitä ovat esimerkiksi rollaattori, kävelykeppi, sähkömopo sekä käsi- ja sähköpyörätuoli. Invalidiliitto haluaa hälventää apuvälineiden stigmaa ja ennakkoluuloja.

Invalidiliitto kannustaa apuvälineitä tarvitsevia ihmisiä käyttämään laitteita ja osallistumaan rohkeasti kodin ulkopuoliseen toimintaan.

Vuosien 2018-2020 aikana järjestettiin TuleApu-hanke, jonka tavoitteena oli edistää apuvälineiden käyttäjien tuki- ja liikuntaelinterveyttä, kannustaa apuvälineen käyttöönotossa ja ergonomisessa käytössä sekä lisätä apuvälineen käyttäjien rohkeutta osallistua kodin ulkopuoliseen toimintaan.

Apuvälineiden käyttäjille opastavia videoita ja vertaistukea

Ennen TuleApu-hanketta, laitteiden käyttöön oli saatavilla niukasti käyttöohjeita ja osa ohjeista oli vanhentuneita. Omahoidon merkitystä ei tuolloin vielä tunnistettu ja tukea apuvälineiden käyttöön ei tarjottu, vaikka käyttäjä olisi sitä tarvinnut.

Invalidiliitto halusi korjata näitä epäkohtia tuottamalla opastavia esitteitä ja videoita apuvälineiden käyttöönottoon.

Invalidiliitto tuotti informatiivista materiaalia myös omahoitoon ja vertaistukiryhmille. Hanke kokeili myös apuvälinekummitoimintaa pääkaupunkiseudulla, jossa samaa apuvälinettä käyttävä henkilö tukee tulevaa apuvälineen käyttäjää käytössä.

Näihin asioihin panostamalla seurattiin samalla, millaisia taloudellisia vaikutuksia teoilla oli.

Hankkeesta tehtiin SROI-arviointi, jolla haluttiin selvittää hankkeen kustannusvaikuttavuutta sekä millaisia muita lyhytaikaisia ja pitkäaikaisia vaikutuksia hankkeessa saatiin aikaiseksi.

Hankkeen lopputulos oli se, että opastamalla ja antamalla tukea apuvälineen käyttäjälle, hänen elämänlaatunsa paranee pitkäkestoisesti ja esimerkiksi julkisen liikenteen käyttö on helpompaa. Myös apuvälineen käyttö ergonomisesti opittiin hyvin nopeasti ja se on taito, joka ei unohdu.

Lue SROI-arviointiraportti tästä.

Tutustu TuleApu-hankkeeseen tästä.

Katso opastevideot täältä.

Invalidiliitto ry on fyysisesti vammaisten ihmisten valtakunnallinen vaikuttamisen ja palvelutoiminnan monialajärjestö. Invalidiliitto edistää ja kehittää fyysisesti vammaisten ja toimintaesteisten henkilöiden mahdollisuuksia osallistua, liikkua ja elää täysipainoista elämää.

www.invalidiliitto.fi