6 toukokuun, 2021 |

Meitä on nyt enemmän kuin koskaan!

Tervehdys ja ajankohtaista

Meitä on nyt enemmän kuin koskaan!

Kuntoutusyrittäjillä on jäseniä nyt enemmän kuin koskaan! Jäsenmäärämme on 931 yrittäjää tai toimipaikkaa – onnittelut meille kaikille! Edellisen kerran jäsenmäärä hipoi tätä luokkaa joulukuussa 2019. Erityisesti toimipaikkajäsenten sekä puheterapeuttien määrä on kasvussa.

Tarkemmin eriteltynä jäseniämme on:

• 616 varsinaista jäsentä
  • 4 ulkojäsentä
  • 306 toimipistejäsentä
  • 11 opiskelijajäsentä, sekä
  • 26 seniorijäsentä

Ihanaa, että olette mukana! Suositelkaa jäsenyyttä myös kollegayrittäjälle! Jokaisesta jäsenyyteen johtaneesta vinkistä palkitsemme vinkkaajaa pienellä muistamisella. Kun vinkkaatte, pyytäkää liittyvää yrittäkää kirjoittamaan liittymislomakkeen viimeiseen laatikkoon sinun tai yrityksesi nimi.

Liittymislomake: https://fysi.crmieportal.com/public/events/151001

Lisätietoa jäsenyydestä: https://kuntoutusyrittajat.fi/jasenet/liity-jaseneksi/

Strategia Kuntoutusyrittäjille on työn alla

Hallituksemme askaroi parhaillaan strategiatyön kimpussa. Ensi viikolla saatte pyynnön lausua strategiamme hahmotelmista Webropol-kyselyn kautta – Stay tuned!

Vision muotoilussa tärkeäksi on noussut kolme seikkaa: Kuntoutusyrittäjät haluaa olla 1. yrittäjän ensisijainen valinta 2. neuvova ja ohjaava, sekä 3. vahva edunvalvoja. Oletko samaa mieltä? Mitä tekemällä pääsemme visioon? Pian pääset kertomaan.

Kelan kuntoutuksen sekä Kela-korvausten tulevaisuus puntarissa

Sosiaali- ja terveysministeriön viranhaltijoista koostuva työryhmä pohtii parhaillaan vaihtoehtoja Kela-korvausten sekä Kelan kuntoutuksen tulevaisuutta. Molemmat ovat osa soten rahoituksen monikanavaisuuden purkamistyötä. Raportti julkaistaan kesäkuun alussa. Sen jälkeen ehdotuksista lausutaan laajasti.

Kelan kuntoutukselle vaihtoehtona on sen siirtäminen tulevan maakunnan/hyvinvointialueen hoidettavaksi. Lievempänä muutosvaihtoehtona esitettäneen Kelan säilyvän maksajana, vaikka maakunta järjestäisi kuntoutuksen. Kuntoutusyrittäjät vaikuttaa, että kuntoutuksen saatavuus, laatu, ja maantieteellinen tasapuolisuus ei uudistuksessa heikkene. On mahdollista, että noin käy, jos tehtävä siirtyy maakunnille.

Kela-korvausten osalta Kuntoutusyrittäjät puolustaa voimakkaasti jonkinlaisen korvausmekanismin säilyttämistä tai luomista, jotta ihmisillä on kannustin käyttää yritysten palveluita terveydensä vuoksi. Esitämme, että kannustin kytkettäisiin tulevien maakuntien rahoitukseen. Esimerkiksi maakunta, jonka alueen asukkaat käyttävät maan vakioitua keskiarvoa enemmän sairausvakuutuslain mukaista korvaustaan oman terveytensä vuoksi, saisi omassa rahoituksessaan valtiolta tähän kannusteen.

Henkilösuojainkuluista korvausta Kelalta ja kunnalta

Kela on korvannut henkilöiden suojautumisesta aiheutuvia varustekuluja kaavamaisesti jo lähes pandemian alusta lähtien. Olemme esittäneet yhdessä Suomen Yrittäjien kanssa kaavamaista korvausmallia myös kunnille. Toistaiseksi kuntien ja kuntayhtymien korvauskäytännöt ja korvausten hakuprosessi on kuitenkin kirjava.

Kuntoutusyrittäjät kannustaa yrittäjiä hakemaan korvausta kunnasta, jonka asukkaita hoitaa. Olemme valmistelleen mallipohjan korvausten hakemisekssi, ja se on käytössänne!

Vuosikokous ja Kuntoutusyrittäjäpäivät 11.-12.11.

Olemme toiveikkaita, että marraskuussa voimme pitää tapahtuman, jonne voi tulla myös paikan päälle! Siispä suunnitelmana on pitää Kuntoutusyrittäjäpäivät vuosikokouksemme yhteydessä marraskuussa. Sekä lähi- että etäosallistuminen järjestetään. Paikkakuntana on Helsinki. Tilaisuudessa palkitaan perinteiseen tapaan Vuoden kuntoutusyrittäjä, ja tehdään henkilövalinnat seuraavaan hallitukseen.

Kuntoutusyrittäjät täyttää 50 vuotta ensi vuonna! Sitä juhlistamme elokuun 26. – 27t. päivinä vuonna 2022 Tampereella – lisää infoa myöhemmin!

Vaikuttamista asiakkaan valinnanvapauden puolesta

Vaikutamme useilla rintamilla, että asiakkaan oikeus valita itse terapiapaikkansa toteutuu. Tehty on jo:

• some-kanjanja,
  • mediaulostuloja,
  • Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimempidepyyntö, ja
  • vakuutusyhtiöiden kontaktointia

Tulossa:

• Lisää vakuutusyhtiöiden ja isojen lääkärikeskusten kontaktointia,
  • Kirjelmöinti STM:lle lainmuutostarpeista ja potilaan oikeuksista
  • Vaikuttaminen Kelan ja kuntiin valinnanvapauden salliviin malleihin

Lisäksi meneillään on prosesseja kuntien rekisterinpidon parempaan toteuttamiseen (mm. kirje tietosuojavaltuutetulle), sekä sote.uudistuksee vaikuttamista.

Muista että meitä voi koko ajan evästää, mikä asia ei nyt saa vaikuttamisagebdalla tarpeeksi huomiota. Olemme täällä juuri sitä ja sinun yritystäsi varten!