13 syyskuun, 2023 |

Millaista on tehdä vaikuttamistyötä Kuntoutusyrittäjien hallituksessa? Kysyimme kymmenen kysymystä puheenjohtaja Annalta

Kuvassa Anna ja Marinin hallituksen perhe- ja peruspalveluministeri Aki Lindén.

Kuntoutusyrittäjät hakee uutta puheenjohtajaa, varsinaisia jäseniä ja varajäseniä hallituskokoonpanoonsa kaudeksi 2024-2025. Hallitus koostuu jäsenyrittäjistä ympäri Suomen, ja se valvoo Kuntoutusyrittäjien henkilöstön toimintaa, vaikuttamistyötä, järjestön taloutta, jäsenyyttä ja yleistä kehitystä.

Mutta millaista hallitustyöskentely on käytännössä?

Haastattelimme väistyvää Kuntoutusyrittäjien puheenjohtajaa Anna Nurmi-Lehtoa kymmenellä kysymyksellä – lue tästä Annan ajatuksia hallituksessa mukana olemisesta.

Kuka olet ja millainen yritys sinulla on?

Olen kokkolalainen vaimo, äiti ja perheyhtiömme Medirex Oy:n toimitusjohtaja. Medirex täyttää syyskuussa 40 vuotta ja työllistämme nyt noin 30 henkilöä. Palveluihimme kuuluvat mm. fysio- ja toimintaterapia, psykologipalvelut, kuntosali ja ryhmäliikunta. Meillä on huippuammattilaisia töissä ja heidän, sekä ihanien asiakkaidemme kanssa, on ilo työskennellä.

Miten päädyit mukaan Kuntoutusyrittäjien hallituksen toimintaan? Entä puheenjohtajaksi?

Olen ollut hallituksessa mukana ensimmäisen kerran noin kymmenen vuotta sitten. Tälle ”uudelle kierrokselle” lähdin mukaan palosta edunvalvontaan ja halusta verkostoitua. Puheenjohtajaksi päädyin muutaman jäsenen kysyttyä kiinnostustani tehtävään. Tulin valituksi vuosikokouksessa vaalilla.

Mitä Kuntoutusyrittäjien hallituksen puheenjohtajan tehtävään kuuluu?

Minun pitää valmistella kokoukset yhteistyössä toiminnanjohtaja Satun kanssa, johtaa kokoukset ja tietysti toimia esihenkilönä toiminnanjohtajalle. Lisäksi on edunvalvontaan liittyviä tehtäviä kuten tapaamisia, jäsenistön yhteydenottoja ja vaikuttamista. Puheenjohtajan pesti on huippu!

Mitä olet saanut itsellesi puheenjohtajapestistä?

Olen saanut kokemuksia edunvalvonnasta, esiintymiskokemusta, loistavat verkostot ja näköalapaikan kuntoutuksen ja laajemminkin elinkeinoelämän pyörteisiin.

Mikä on ollut puheenjohtajan tehtävässä haastavaa?

Esiintymisiin liittyy aina sopivasti jännitystä, ei kuitenkaan haasteeksi asti. Kokouksissa haastetta on pitää rakenne napakkana ja kokous aikataulussa, niin että keskustelulle kuitenkin jää aikaa.

Entä mitkä ovat olleet puheenjohtajakausiesi hienoimpia hetkiä ja/tai isoimpia onnistumisia?

Isoimpia onnistumisia ovat olleet edunvalvonta-asioidemme päätymiset valtakunnan uutisiin. Pidän tärkeänä onnistumisena myös sitä, että hallitustyöskentely sujuu ja meillä on hyvä yhteishenki. Jäsenmäärän kasvusta iloitsen täysin sydämin, se kertoo, että olemme oikealla tiellä. Rekrytoinneissa olemme myös onnistuneet!

Mitä asioita ajattelet tulevan uuden puheenjohtajan ja hallituksen joutuvan ensimmäisenä kohtaamaan kuntoutusyrittäjyyden kentällä seuraavan kahden vuoden aikana?

Taloudellinen tilanne on ylipäänsä nyt haastava, ja se heijastuu myös Kuntoutusyrittäjien jäseniin. Sitä ei voi ohittaa. Lisäksi hyvinvointialueiden tulevaisuus on merkittävässä roolissa.

Onko sinulla muita luottamustehtäviä? Onko Kuntoutusyrittäjien hallituksesta ollut apua niihin tai toisinpäin?

Olen Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen aluehallituksen jäsen, Kokkolan kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen varajäsen sekä opetus- ja kasvatuslautakunnan varapuheenjohtaja. Molemmin päin on ollut hyötyä luottamustehtävistä. Kuntoutusyrittäjälasit istuvat tiukasti nenälle, ja siitä näkökulmasta katselen maailmaa muissakin kokouksissa.

Mitä suunnitelmia sinulla on, kun puheenjohtajakautesi päättyy?

Olen avoin uusille haasteille – katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan!

Millaisia terveisiä lähettäisit Kuntoutusyrittäjien hallitukseen hakemista miettiville?

Lähtekää rohkeasti mukaan vaikuttamaan ja tekemään työtä kuntoutusalan eteen. Meillä on hyvä henki ja ääntämme kyllä kuunnellaan!

Kuntoutusyrittäjien Instagramissa julkaistaan videoita, joissa on lisää ajatuksia hallitustyöskentelystä. Kannattaa tutustua niihin, ja laittaa rohkeasti nimi verkkolomakkeeseen.

Puraisiko hallituskärpänen? Ilmoita kiinnostuksestasi täällä 25.9. mennessä!