18 toukokuun, 2022 |

Potilastiedon kirjaamisen yleisopas 2022 ja tietosuoja

Potilastiedon kirjaamisen yleisopas 2022

THL on julkaissut potilastiedon kirjaamisen yleisoppaan uuden version. Opas täydentää 2012 julkaistua sosiaali- ja terveysministeriön rekisterinpitäjille suunnattua potilasasiakirjaopasta. Oppaan tarkoitus on ohjata ammattilaisia yhdenmukaisiin kirjaamismerkintöihin.

Uutisen oppaan päivittämisestä löydät täältä ja suora linkki itse oppaaseen löytyy tästä. Oppaan voi ladata omalle työkoneelle edellisestä linkistä myös PDF-versiona.

Sosiaali- ja terveysministeriön potilasasiakirjaoppaan vuodelta 2012 voi ladata tästä linkistä. Opas on kymmenen vuoden aikana paikoin termeiltään vanhentunut, eikä se tunne esimerkiksi EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisia rekisteröidyn oikeuksia ja rekisterinpitäjän velvoitteita, mutta on silti uusin virallinen opas alalta.

Kuntoutusyrittäjän tietosuoja

Nyt julkaistu opas keskittyy enemmän kirjaamisen sisältöihin kuin varsinaiseen tietosuojatyöhön. Kuntoutusyrittäjät piti 21.4.2022 jäsenwebinaarin Kuntoutusyrittäjän tietosuojasta, joka keskittyi erityisesti kuntoutusyrityksissä tarvittaviin pakollisiin tietosuoja-asiakirjoihin ja toimintamalleihin.

Linkki webinaariin löytyy jäsensivuilta webinaarit -osiosta. Webinaarin dioissa on myös suorat linkit tarvittaviin asiakirjamalleihin.