16 kesäkuun, 2023 |

Prosenttikorotukset ja 450 euron kertaerä eivät koske lakiin perustuvia työsopimuksia

TES:n prosenttikorotukset ja 450 euron kertaerä eivät koske lakiin perustuvia työsopimuksia

Jäsenyrityksiltä on tullut yhteydenottoja liittyen yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimuksessa sovittuihin kertaeriin ja palkankorotuksiin. Nämä eivät lähtökohtaisetsi koske Kuntoutusyrittäjien jäseniä lainkaan, sillä yksityisen tervespalvelualan työehtosopimus ei ole alalla yleissitova tai muutenkaan sitova.

Jos kuitenkin yrityksen työsopimuksissa on viitaus yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimukseen, voi kertaerän joutua maksamaan. Kuntoutusyrittäjät ei kuitenkaan suosittele, että työsopimukseen kirjattaisiin työehtosopimusviittauksia, sillä ne eivät ole alalla yleissitovia, eikä niitä yleisesti sovelleta. Asiaa on käsitelty myös huhtikuun uutisessa.

Vieraiden alojen palkankorotuksilla voi olla kuitenkin välillisiä vaikutuksia kilpailutilanteisiin

Prosenttikorotukset ja kertaerät eivät siis suoraan korota Kuntoutusyrittäjien jäsenten palkkoja. Muiden alojen palkankorotuksilla voi olla kuitenkin välillinen vaikutus työntekijöiden palkkoihin silloin, kun kyse on samojen terapeuttien tekemistä töistä. Työnantajat ja työntekijät kilpailevat parhaista työpaikoista ja työntekijöistä työmarkkinoilla samalla tavalla kuin markkinoilla toimitaan muutenkin. Jos alan merkittävät julkiset ja yksityiset työnantajat nostavat palkkoja, joutuu yksityinen yrityskin tarkistamaan, onko sopimuksiin kirjattu palkka edelleen kilpailukykyinen.

Viimeisen sanan palkoista sanoo aina yrityksen kannattavuus. Työntekijöille maksettavaan palkkaan vaikuttaa merkittävällä tavalla se, millä hinnalla työntekijän työpanos voidaan edelleen myydä ostajille tai miten työntekijän työpanos mahdollistaa vaikkapa muiden työntekijöiden työpanoksen paremman myynnin. Yrityksen on syytä tavalla tai toisella saada riittävää katetta työvoiman myynnistä, jotta työnantaminen ei muodostu tappiolliseksi. Tässä niin työntekijän kuin työnantajankin kyky muuttaa kuntoutuksen erityisosaaminen riittäväksi rahavirraksi on avainroolissa.