11 lokakuun, 2023 |

Sattuuko niskaan? Onko äidilläsi vaikeuksia pärjätä kotona? Ensi vuonna fysioterapeutin ja toimintaterapeutin palveluista saa kotitalousvähennystä

Kotitalousvähennys tulossa kotona annettavaan fysio– ja toimintaterapiaan 2024

Orpon hallitus laajentaa vuoden 2024 talousarvioesityksessään kotitalousvähennyksen kotona annettavaan fysio– ja toimintaterapiaan. Ensi vuonna osiis mahdollista vähentää verotuksessa fysio– tai toimintaterapeutin antama kotikuntoutus.

Halpa hintalappu – valtava säästö, kun kotona pärjääminen lisääntyy

Uudistuksen arvioidaan vähentävän verotuloja 4 miljoonalla eurolla. Se on pikkusumma. Esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinsairauksien hoito maksaa jopa 4 miljardia euroa Suomelle vuosittain. Uusi kotitalousvähennys vähentää reilulla kädellä työkyvyttömyydestä johtuvia sairauspäiviä ja pitää ihmiset pidempään poissa kalliista erikoissairaanhoidosta ja palveluasumisesta.

”Moni ihminen on valmis maksamaan siitä, että julkisen palvelun lisäksi erityislapsi saisi enemmän tukea kotiin, tai leikkauksesta tai sairauskohtauksesta toipuva läheinen saisi ammattilaiselta apua toimintakykyynsä”, kertoo Kuntoutusyrittäjien toiminnanjohtaja Satu Grekin esimerkkeinä.

”On selvää, että tämä uusi kannustin tulee toimimaan, ja hyödyttää yhteiskuntaa esimerkiksi lyhyempinä sairauspoissaoloina.”

Parempi toimintakyky ja oikea-aikainen kuntoutus toteutuvat paremmin uudella kotitalousvähennyksellä, kun syrjäseuduilla asuvat voivat ostaa omalla alueella toimivalta kuntoutusyritykseltä kotikäyntejä entistä edullisemmin. Tämä on arvokasta aikana, jolloin pienten paikkakuntien terveyspalveluiden kohtalo on epäselvä, ja fysioterapiamatkojen Kela-korvauskin loppui vuoden 2023 alusta.

”Tuki- ja liikuntaelinongelmien yhteys mielenterveyden ongelmiin näkyy. Moni ei uskalla poistua kotoa tai on yksinäinen, kun liikkuminen on vaikeaa, kivut ovat kovat tai neuropsykiatriset haasteet lisäävät ahdistusta muiden ihmisten kohtaamisesta vaikka kauppareissulla tai lenkkipolulla”, Grekin kuvailee.

Toimintaterapialla ylös sohvalta

Fysioterapian lisäksi kotitalousvähennyksen saa toimintaterapiasta, jossa tuetaan arjen toimintojen mahdollisimman itsenäisessä suorittamisessa: opetellaan siis selättämään fyysiset tai psyykkiset haasteet esimerkiksi pukeutumisessa, ruoanlaitossa tai peseytymisessä.

Perheet, joissa lapsi tarvitsee fysio– tai toimintaterapiaa, saavat niin ikään avun kotitalousvähennyksen käyttämisestä, sillä terapeutin kotikäynnit ja neuvot arkeen ovat koko perheelle suuri voimavara haastavassa tilanteessa. Vähennystä saa hyödyntää myös omien ikääntyvien vanhempien terapiapalveluita hankkiessa

Kuntoutusyrittäjät kiittelee uudistusta myös siitä, että siinä on kuunneltu pienten yritysten ääntä. Prosessi ei ole yrittäjälle monimutkainen aikasyöppö, sillä asiakas hakee kotitalousvähennyksen terapiasta itse omassa verotuksessaan.

Kuntoutusyrittäjät neuvoo mielellään, kuinka kotitalousvähennyksen käytöstä kannattaa asiakkaille viestiä

Kuntoutusyrittäjät järjestää avoimen webinaarin 2.11., jossa voi kysyä mitä vaan uudesta kotitalousvähennyksestä. Webinaariin voi ilmoittautua tästä.

Satu Grekin kannustaa yrityksiä ottamaan kotitalousvähennyksestä viestimisen ajoissa työn alle.

”Jos henkilö on aiemmin saanut Kelan tai hyvinvointialueen maksamaa kuntoutusta, ja haluaa ostaa samalta yritykseltä muutaman terapiakerran lisää, niin tämä todella kannustaa siihen. Fysio- ja toimintaterapiayritykset ovat innolla mukana talkoissa toimintakykyisemmän Suomen rakentamiseksi. On mahtavaa, että meidät on otettu mukaan purkamaan työsarkaa.”

Lisätietoja:

Satu Grekin, toiminnanjohtaja, Suomen Kuntoutusyrittäjät, p.  050 550 3488 satu.grekin@kuntoutusyrittajat.fi