23 kesäkuun, 2021 |

Sote-uudistus hyväksyttiin – Kuntoutusyrittäjät vaatii ottamaan Kela-korvaukset osaksi soten rahoitusmallia

Kuntoutusyrittäjät: Kela-korvaukset osaksi tulevaisuuden soten rahoitusratkaisua

Suomen Kuntoutusyrittäjät esittää hyvinvointialueiden palkitsemista rahoituksessa, jos alue antaa avokätisesti lähetteitä Kela-korvattavaan yksityiseen hoitoon ja tutkimiseen. Kela-korvaukset ovat toimiva väline kannustaa ihmisiä huolehtimaan itse terveydestään ja pääsemään tarvitsemiinsa palveluihin ajoissa.

Sairausvakuutuslain mukaisten Kela-korvausten tulevaisuus voi nousta arvioitavaksi, sillä sote-uudistus eteni, ja siihen liittyvä monikanavarahoituksen purkamista selvittäneen viranhaltijatyöryhmän työ lähtenee lausuntokierrokselle heinäkuun alkuun mennessä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL julkaisi ideologisen blogin Kela-korvauksista tiistaina.

Suomen Kuntoutusyrittäjät vaatii, että yksityisen hoidon ja tutkimuksen Kela-korvauksen pitää säilyä. Se on kytkettävä hyvinvointialueen rahoitukseen siten, että hyvinvointialueella on kannuste hyödyntää ja kehittää korvausta omalla alueellaan. Kela-korvattavat ja itse maksetut palvelut vapauttavat myös julkisen terveydenhuollon resursseja, ja auttavat näin julkisen sektorin hoitoonpääsyssä.

• Hyvinvointialueelle pitäisi luoda taloudellinen kannuste, siihen, että se sopivassa laajuudessa on antanut vaikkapa fysioterapian tai hammashoidon kansalaisen itse maksettavaksi, sanoo toiminnanjohtaja Satu Grekin Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:stä

Jotta ehdotus kannustaisi todella hyvinvointialueita, pitää vastapainoksi luoda tietenkin sanktio. Oikea aika tälle esitykselle on nyt, kun soten jatkossa järjestävien hyvinvointialueiden pitkän aikavälin rahoitus on yhä avoinna.

• Sanktio voisi esimerkiksi olla, että hyvinvointialueen budjettia pienennettäisiin tietyn verran, jos kansalaiset ovat käyttäneet sairausvakuutuskorvauksia alle vakioidun keskiarvon, verrattuna muihin maakuntiin, ehdottaa Grekin.

Sote-yrityksiä tarvitaan monipuolistamaan sote-ammattilaisten uranäkymiä alueilla

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöistä on pulaa. Ikääntyvällä Suomella ei olisi varaa menettää kouluttautuneita sote-osaajia muihin ammatteihin. Noin voi käydä, jos hyvinvointialue ei pysty tarjoamaan monipuolisia uranäkymiä.

• Jos yrityksiä ei hyödynnetä, julkinen sektori saa ainoaksi työnantajaksi alueella, eikä toimivia työmarkkinoita synny. Muunlaista uraa haluavan työntekijän vaihtoehdoiksi jää joko vaihtaa alaa tai aluetta, muistuttaa Grekin.

Lue Kuntoutusyrittäjien vaatimus kokonaan tästä