3 helmikuun, 2022 |

Terapian verotuksen epäreilut kohdat pitää korjata

Kuntoutusyrittäjät vaatii tuloverolakiin ja Verohallinnon alv-ohjeistukseen muutoksia, jotta kuntoutuksesta tulee sujuvampaa

Kuntoutusyrittäjien kolmessa vaatimuksessa käy ilmi, että arvonlisäverollisuuden määritelmä terveydenhuollossa aiheuttaa ongelmia useissa tapauksissa, kun puhutaan terapiapalveluista.

Kuntoutus ja terapiat ovat terveydenhuoltoa. Terveydenhuollon pitäisi olla arvonlisäverotonta. Nyt arvonlisäverottomuuden tiellä on useita hallinnollisia esteitä. Ne pitää poistaa. Nimikesuojattujen terveydenhuollon ammattihenkilöiden joukkoon tulee lisätä musiikkiterapeutti, jotta musiikkiterapia arvonlisäverotus olisi selkeää.

Kuntoutusyrittäjät esittää kolmea muutosta:

1. Kotitalousvähennyksen tulee koskea kotikuntoutusta

Tuloverolain 127 a §:n mukaisesti kotitalousvähennys koskee tavanomaista kotitalous-, hoiva- tai hoitotyötä sekä asunnon tai vapaa-ajan asunnon kunnossapito- tai perusparannustyötä. Tähän ei tyypillisesti lueta kotiin vietäviä terapiapalveluita, jotka on säädetty arvonlisäverolaissa verovapaiksi.

Kuntoutusyrittäjät vaatii lakimuutosta tuloverolakiin, jotta kotitalousvähennys voitaisiin ulottaa myös kotiin vietäviin kuntoutuspalveluihin. Kotikuntoutus tukee toiminta- ja työkykyä esimerkiksi leikkauksesta toipuvilla ja ikäihmisillä. Kotikuntoutuksen tukeminen verotuksessa kannattaa, sillä taloudelliset kerrannaisvaikutukset vähentävät sairauspoissaoloja ja yhteiskunnan maksaman jatkohoidon tai -hoivan tarvetta.

1. Musiikkiterapian arvonlisäverokohtelu tulee saada tasapuoliseksi

Kela, kunnat ja sairaanhoitopiirit järjestävät yhtenä kuntoutusmuotona musiikkiterapiaa. Osa terapioista on arvonlisäverollisia ja osa arvonlisäverottomia- Verokohtelu riippuu musiikkiterapeutin taustakoulutuksesta ja siitä, onko hoitoa varten ollut lääkärin lähete.

Musiikkiterapia on arvonlisäverotonta terveyden- ja sairaanhoitoa vain, kun se toteutetaan lääkärin lähetteellä ja hoidon antajalla on soveltuva terveydenhuollon tutkinto taustalla. Osalla musiikkiterapeuteita on pohjakoulutuksena muu kuin terveydenhuollon ammattihenkilön koulutus. Nämä ovat yhtä lailla päteviä antamaan vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena musiikkiterapiaa, kuin muutkin – verokohtelu vain on eri. Ongelma poistuisi musiikkiterapeutti-ammattinimikettä tarkastamalla.

Kuntoutusyrittäjät vaatii musiikkiterapeutti -nimikkeen lisäämistä terveydenhuollon ammattihenkilöiden joukkoon. Tämä onnistuisi Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen 564/1994 muutoksella. Korjausliike selkiyttäisi musiikkiterapeuttien ja musiikkiterapian asemaa terveydenhuollossa.

1. Arvonlisäverotuksen terveydenhuoltopalvelun määritelmästä poistettava vaatimus lääkärin lähetteestä

Nykyisin esim. lymfaterapia ja akupunktio ovat arvonlisäverottomia vain hankalasti: Näin on siksi, että näitä tarepioita antamaan ei pätevöidytä osana  terveydenhuollon tutkintoa, vaan täydennyskoulutuksena. Täydennyskoulutuksen perusteella annettu terapia on arvonlisäverotonta vain, kun antaja on terveydenhuollon ammattihenkilö, ja kyseiseen terapiaan on olemassa lääkärin lähete.

Kuntoutusyrittäjät vaatii, että lääkärin lähetettä ei edellytetä arvonlisäverottomuuden kriteerinä täydennyskoulutuksena hankitulla osaamisella annetussa terapiassa.

Lisätietoa: toiminnanjohtaja Satu Grekin p. 050 550 3488 tai info (at) kuntoutusyrittajat.fi

Suomen Kuntoutusyrittäjät ry on vaikuttamisjärjestö, johon kuuluu yli 1000 kuntoutuspalveluja tuottavaa yritystä eri terapia-aloilta fysioterapiasta psykoterapiaan ja puheterapiasta toimintaterapiaan. Teemme Suomesta hyvän maan toimia kuntoutusalan yrittäjänä ja vaikutamme vahvimmin kuntoutuksen puolesta alan yrittäjien kanssa. Valtaosa yrityksistä on pieniä, 1–3 hengen yrityksiä, jotka tarjoavat muun muassa vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen palveluja.

www.kuntoutusyrittajat.fi

Lue tästä Kuntoutusyrittäjien esitykset verotukseen 030222 kaikki esitykset