1 lokakuun, 2019 |

Vuoden kuntoutusyrittäjä ei jää koppiin puurtamaan

Vuoden Kuntoutusyrittäjä 2019 Kirsi Miss on häkeltynyt saamastaan tunnustuksesta. Kuten monen muun kuntoutusalan yrittäjän, hänenkään ei alun perin pitänyt ryhtyä yrittäjäksi, mutta lopulta tie vei eikä Miss kadu päätöstään.

Edellinen omistaja Arja Hornborg alkoi jossakin vaiheessa suunnitella yrityksen myymistä. Alkuun Miss ei itse ollut edes kiinnostunut ja sanoi Arjalle, että myy hänet yrityksen mukana. Pikkuhiljaa ajatus alkoi kuitenkin kypsyä: miksi en pyörittäisi yritystä itse, olenhan tehnyt samaa työtä jo aiemmin.

-Niin minä sitten ostin oman työpaikkani, Miss nauraa.

Nykyään Salpakankaan Lääkintävoimistelu oy on yli 30 vuotta vanha yritys, joka työllistää Missin lisäksi kuusi fysioterapeuttia. Yrittäjäksi ryhtymistä Miss ei ole katunut.

-Se perinteinen vapaus tehdä työt omalla tavalla ja omalla aikataululla on asia, josta nautin erityisen paljon yrittäjänä, Miss kertoo.

Yrityksessään Miss tekee sekä asiakastyötä sekä hallinnollista työtä. Hän on erikoistunut lasten fysioterapiaan ja neurologiseen kuntoutukseen.

-Minulla on ne meidän pienimmät asiakkaat, Miss kertoo.

Alan kuulumiset kiinnostavat laajasti

Vuoden Kuntoutusyrittäjäksi valittu Miss on häkeltynyt, mutta kiitollinen saamastaan huomionosoituksesta. Mutta mikä on tehnyt Missistä niin menestyksekkään yrittäjän?

-Yhteistyö ja avoimuus ovat varmaankin tärkeimpiä tekijöitä. En koskaan pihtaa tietoa, jos kollega soittaa, Miss pohtii.

Miss on ollut alalla yli 30 vuotta, joten näkemystä alalle on kertynyt runsaasti.

-Menestyksekkäällä yrittäjällä pitää olla laaja kiinnostus alaa kohtaan ja osallistuminen erilaisiin tapahtumiin kannattaa aina. On tärkeää, ettei vain tee työtä kopissa. Erityisen tärkeää on myös se, että porukka toimisi yhdessä. Edunvalvonnan kannalta olemme yhdessä vahvoja.

Fyssarin ovesta saa kulkea ilman, että käy lääkärin kautta

Muutoksen tuulet puhaltavat kuntoutusalalla, mutta kolmenkymmenen vuoden ura ei ole saanut Missiä jäämään paikoilleen.

-Toimintakenttämme on muuttunut paljon. Enää julkisen rahoituksen määrä ei ole enää itsestäänselvää. Asiakkaita kyllä on, mutta julkisin varoin kustannetut hoitomäärät ovat tippuneet. Se haastaa koko alaa, mutta on myös mahdollisuus, Miss pohtii.

Yhtenä ratkaisuna Miss näkee esimerkiksi suoravastaanottotoiminnan vahvistamisen.

-Meidän pitää saada yhdessä toitotettua, että fyssarin ovesta saa tulla sisään ilman, että käy lääkärin kautta. Myös meidän alan toimijoiden pitää päästää vanhasta maailmasta irti ja katsoa eteenpäin: kuntoutuksella on paljon enemmän annettavaa yhteiskunnalle kuin mitä nyt käytetään, Miss painottaa.

”Luottamus työntekijöihin on tärkeää!”

Kirsi Miss on tunnettu myös siitä, että hän osallistuu Kuntoutusyrittäjien tapahtumiin ja mahdollistaa myös henkilökunnalleen osallistumisen koulutuksiin ja alan tapahtumiin.

-Yksi menestyksen tekijä on varmasti myös se, että luotan työntekijöihin. Meillä on hyvä tekemisen meininki töissä, mikä pitää yllä myös hyvää fiilistä, Miss kuvailee.

Miss kiittelee työntekijöitään myös siitä, että heidän ansiostaan yrittäjällä itselläänkin on mahdollisuus käyttää aikaa alan tapahtumiin osallistumiseen sekä työnsä kehittämiseen. Hyvien työntekijöiden kanssa Miss voi luottaa siihen, että homma toimii.

Missin pitkäaikainen työntekijä Pasi Saarela kertoo Missin olevan reilu ja suora esihenkilö.

-Kirsi on kasvanut johtajana viimeisen 5-8 vuoden aikana todella paljon ja hänestä on tullut todella hyvä henkilöjohtaja. Kirsi huomioi työntekijät entistä paremmin ja homma sujuu. Siksi Kirsillä on kiva olla töissä, 20 vuotta Missillä työskennellyt Saarela kuvailee.

Yhdistystoiminnasta hyötyvät kaikki

Miss korostaa, kuinka tärkeää kuntoutusalan yrittäjien keskinäinen yhteistyö on. Miss on toiminut myös Kuntoutusyrittäjien hallituksessa useita vuosia 2010-luvun vaihteessa.

-Ilman aktiivisia toimijoita ei olisi myöskään Kuntoutusyrittäjiä. Yhdistyksessä kuunnellaan ahkerasti kentän ääntä, sillä me tunnemme alamme parhaiten, kun teemme tätä oikeaa työtä joka päivä eri puolilla Suomea. Edunvalvonta on suurin syy, miksi kaikkien pitäisi olla Kuntoutusyrittäjien toiminnassa mukana, Miss lopettaa.