30 lokakuun, 2020 |

Yrityksille uusi kustannustuki koronakriisiin | Jäsenwebinaari kustannustuesta ma 30.11. klo 9 – 10

Jäsenwebinaarimme aihe on kustannustuki yrityksille koronakriisissä. Jäsenwebinaari uudesta kustannustuesta on 30.11.2020 klo 9-10.

Linkin jäsenwebinaariin löydät jutun lopusta!

Valtiokonttori myönsi kesällä yrityksillä tukea koronan vuoksi kohonneisiin kustannuksiin 31.8. Valmistelussa on nyt uusi tuki. Kuntoutusyrittäjät on vaikuttanut sen puolesta, että tuki auttaisi kuntoutusyrityksiä mahdollisimman hyvin.

Voit lukea uudesta kustannustuesta ja Kuntoutusyrittäjien lausunnon aiheesta täältä.

Uuden kustannustuen esittelee neuvotteleva virkamies Teija Palko työ- ja elinkeinoministeriöstä. Lähetä kysymyksiä tai kommentteja kustannustuesta ennakkoon info@kuntoutusyrittajat.fi.

Mikä kustannustuki?

Esitys rakentuu keväällä voimassa olleen määräaikaisen kustannustuen varaan. Tukikausi on kuitenkin aiempaa pidempi: kausi olisi 5 kk. Ajankohta on nyt 1.6.2020 – 31.10.2020. Muutokset uudessa kustannustuessa olisivat:

• Liikevaihdon laskua verrataan vastaavaan ajanjaksoon 2019
  • Tuen minimiliikevaihtovaatimuksesta (20 000 €) luovutaan
  • Pienin maksettava tuki on edelleen 2.000 €
  • Tuki määräytyy aiempaan tapaan sellaisten kiinteiden kulujen mukaan, joita yritys ei ole kyennyt sopeuttamaan

Tukeen on oikeutettu, mikäli kuuluu tuettuun toimialaan, jolta liikevaihto on laskenut 10 %. Lisäksi edellytetään aiempaan tapaan, että hakijan liikevaihto on vertailukuukautena laskenut 30 %.

Tukea voi hakea, vaikka yrityksen toimiala ei kuuluisi tuettuihin toimialoihin, jos yritys voi hakemuksessa osoittaa painavat syyt sille, että yrityksen liikevaihto on kuitenkin kärsinyt koronapandemian vuoksi.

Kuntoutusyritysten toimialat kuuluivat keväällä kustannustuettaviin toimialoihin. Uutta päätöstä tuettavista toimialoista ei ole vielä tehty.

Lue ministeriön tiedote asiasta (jossa usein kysytyt kysymykset ja koko hallituksen esitys) täältä.

Osallistu webinaariin tästä linkistä.

Esityksen PDF-version löydät tästä linkistä: Kustannustuki II Kuntoutusyrittäjät 30.11