6 huhtikuun, 2023 |

Kelan hyväksyntä terapeuttien lisäämiselle täsmentyy hiljalleen

Kela täsmensi terapeuttien lisäämisen yleisiä edellytyksiä – asiakaspäätöksiä ei aina edellytetä

Kuntoutusyrittäjät on viestinyt Kelaan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapeuttien muutoskysymyksistä pitkin nykyistä sopimuskautta (katso tammikuun uutinen täältä ja maaliskuun uutinen täältä). Kela on nyt täsmentänyt linjaansa sen suhteen, milloin uusia terapeutteja voidaan ylipäätään lisätä.

Kelan sopimuksen mukaisena terapeuttien lisäämisen ehdottomana edellytyksenä on ollut, että asiakaspäätöksiä on tehty tarjottua enemmän, tai asiakkaita on hakeutunut palveluntuottajalle muutoin tarjousta suurempi lukumäärä. Kela on tänä vuonna tulkinnut asiassa tiukasti vain palveluntuottajille tehtyjen päätösten lukumäärää, vaikka sopimus sinänsä huomioisi myös palveluntuottajalle hakeutuneet terapeutit. Kela on siis tästä näkökulmasta soveltanut sopimustaan hieman puolittain.

Kela on nyt täsmentänyt linjaansa, ja huomioi terapeuttien määrän lisäämistä harkitessaan myös palveluntuottajan selvityksen asiakkaista, jotka ovat hakeutumassa palveluntuottajalle, mutta joille ei ole vielä tehty asiakaspäätöstä. Kelan viesti ohessa:

Olemme Kelassa käsitelleet terapeuttien lisäämistä ja päätyneet siihen, että tuottaja voi esittää terapeutin lisäämistä Kelalle, jos hänelle on hakeutumassa enemmän asiakkaita kuin hän on tarjonnut asiakaspaikkoja, vaikka asiakaspaikat eivät olisikaan lisäämispyynnön hetkellä vielä täynnä. Kela pyytää tarvittaessa asiakkaiden (ennakoidusta) hakeutumisesta kirjallisen selvityksen ja voi sen perusteella antaa luvan lisätä terapeutti. Tämä ei vaikuta terapeuttien lisäämistä koskevaan laatutarkasteluun.

Kela kertoo vastauksessaan myös, että terapeuttien muutoksiin liittyvät asiat ovat vielä joiltain osin jatkokäsittelyssä Kelassa.

Kuntoutusyrittäjät kiittää Kelaa tästä täsmennyksestä ja toivoo, että myös terapeuttien pisteytykseen liittyviin kysymyksiin saadaan lopulta ratkaisu.

Terapeuteilta edellytetään vielä vähintään samoja pisteitä, kuin tarjoukseen on kirjattu – menetelmässä on tiettyjä puutteita

Kuntoutusyrittäjät jatkaa keskustelua Kelan kanssa. Ratkaisematta on vielä se, miten uusien lisättävien terapeuttien pisteytys saadaan lopulta ratkaistua. Kelan näkemys on, että uuden lisättävän (tai korvattavan) terapeutin pisteiden tulisi olla samat kuin muiden tarjoukseen kirjattujen terapeuttien pistekeskiarvo on ollut. Tämä on haaste erityisesti uusille alalle tuleville terapeuteille, kun heille ei tule samankaltaista mahdollisuutta kerryttää työkokemusta.

Tilanne on haastava myös alanvaihtajille, joiden täydennyskoulutus ja kokemuspisteet lasketaan aiemmasta täydennyskoulutuksesta ja kokemuksesta huolimatta vasta uuden tutkinnon suorittamisesta lukien.

Kuntoutusyrittäjien näkemyksen mukaan terapeuttien pisteytyksiin olisi mahdollista tehdä Kelan sopimuksen puitteissa tiettyjä joustoja, jotka huomioisivat esimerkiksi aiemmin nimettyjen terapeuttien kasvaneen kokemuksen ja lisäpisteet, mutta myös jolla huomioitaisiin myös tarjoajan hyväksyntää parempi laatu jo lähtötilanteessa.

Tilanne on tältä osin haastava monissa yrityksissä, joko nyt tai tulevaisuudessa kun terapeutit vaihtavat alaa ja työpaikkoja, ja erityisen hankalaksi se muodostuu kun monilla aloilla ja alueilla on terapeuteista pulaa.

Kuntoutusyrittäjien korjausehdotukset Kelalle voi lukea tästä viestistä.